Direct naar content gaan

Gerelateerde content

  • Wet en parlementaire geschiedenis
  • Internationale regelgeving
  • Lagere regelgeving
  • Besluiten
  • Jurisprudentie
  • Commentaar NLFiscaal
  • Literatuur
  • Recent

Samenvatting

De NOB heeft gereageerd op de internetconsultatie ‘Wet implementatie EU-richtlijn gegevensuitwisseling cryptoactiva’.

Met deze (consultatie)wet wordt de Europese DAC8 (Richtlijn 2023/2226 van 17 oktober 2023) in de Nederlandse wet geïmplementeerd. Deze richtlijn is de zevende wijziging van de DAC en dient op 1 januari 2026 in werking te treden. Het doel van DAC8 is om meer transparantie te creëren als het gaat om bezit van crypto-activa, waardoor belastingontwijking- en ontduiking beter kan worden bestreden. DAC8 voorziet hiernaast nog in een aantal andere wijzigingen van de DAC.

De NOB deelt de volgende aandachtspunten:

  • Nuancering registratieplicht: de NOB vraagt om een zekere mate van souplesse voor de timing van de registratieplicht voor exploitanten van cryptoactiva, gezien de onduidelijkheden over de nieuwe regels.
  • Boetes voor registratie: de NOB pleit voor een soft landing en het niet opleggen van een boete voor niet-registratie in geval van een pleitbaar standpunt dat geen sprake is van rapportageplicht.
  • Uiterste rapportagedatum: de NOB vraagt om de rapportagedeadline van 31 januari (tijdelijk) aan te passen gezien de administratieve lasten en de onduidelijkheid over de bruikbaarheid van de gegevens voor de belastingaangifte.
  • Rechtsbescherming: de NOB vraagt te verduidelijken dat personen die niet rapportageplichtig zijn wel rechtsbescherming (zouden moeten) hebben, en dat bezwaar en beroep voor hen openstaat, en niet alleen tegen de boete.
  • Informatieplicht aan gebruikers: de NOB vraagt te verduidelijken dat de kennisgeving aan gebruikers van cryptoactiva eenmalig is en uiterlijk op 31 januari moet plaatsvinden.
  • Sancties en boetes: de NOB pleit voor het nader verduidelijken welke gedragingen precies beboetbaar zijn, zoals ook het Verenigd Koninkrijk in haar CARF-wetgeving heeft opgenomen.
  • Administratieve lasten: de NOB wijst op de aanzienlijke administratieve lasten voor rapporterende aanbieders van cryptoactivadiensten en vraagt om een realistischer beeld te schetsen van deze lasten.
  • Te rapporteren gebruikers: de NOB stelt voor om de definitie van ‘te rapporteren gebruiker’ uit te breiden met landen waarmee een uitwisselingsverdrag van kracht is voor CARF naast lidstaten.
  • Wider approach voor klantidentificatie: de NOB pleit voor een wettelijke mogelijkheid om tijdens de client duediligenceprocedure gegevens van alle gebruikers te verzamelen en te bewaren, ook voor landen waarmee Nederland nog geen CARF MCAA heeft gesloten.
  • Artikelsgewijs commentaar: de NOB heeft suggesties gedaan om verduidelijkingen op te nemen voor verschillende definities.

Metadata

Rubriek(en)
Europees belastingrecht
Formeel belastingrecht
Belastingtijdvak
2024 e.v.
Instantie
NOB
Datum instantie
21 november 2024
NLF-nummer
NLF 2024/2716
Aflevering
3 december 2024

Naar de bovenkant van de pagina