Direct naar content gaan

Gerelateerde content

Samenvatting

X (bv; belanghebbende) drijft een onderneming die een arbodienst exploiteert. X voert tevens diensten uit in het kader van verzuimcontrole en verzuimbegeleiding van medewerkers, arbeidsomstandigheden, verzuimpreventie en adviesdiensten ten aanzien van de veiligheid en het welzijn van medewerkers. De Inspecteur heeft X ingedeeld in sector 44 (Zakelijke dienstverlening II).

Hof Amsterdam (15 mei 2014, 13/00493, ECLI:NL:GHAMS:2014:1689) heeft geoordeeld dat X dient te worden ingedeeld in sector 35 (Gezondheid, geestelijke en maatschappelijke belangen). X heeft vervolgens bij brief van 22 juli 2014 verzocht met ingang van 1 januari 2010 te worden ingedeeld in sector 35. De Inspecteur heeft X echter per 1 april 2014 ingedeeld in sector 35.

Bij Hof Arnhem-Leeuwarden is in geschil met ingang van welke datum X moet worden ingedeeld in sector 35.

Het Hof stelt de Inspecteur in het gelijk. Op grond van artikel 97 Wfsv deelt de Inspecteur een werkgever bij voor bezwaar vatbare beschikking mee bij welke sector en vanaf welke datum hij op grond van artikel 96 Wfsv is aangesloten. Daaruit leidt het Hof af dat de Inspecteur beleidsvrijheid heeft bij het bepalen van de ingangsdatum van een wijziging in de sectorindeling van een werkgever. Daarbij acht het Hof van belang dat onder de vóór de invoering van de Wfsv geldende regeling voor sectorindeling het destijds bevoegde bestuursorgaan beleidsvrijheid genoot wat betreft de ingangsdatum van een sectorwijziging (zie bijvoorbeeld CRvB 16 maart 2006, 05/2594 OSV, ECLI:NL:CRVB:2006:AW1583) en uit de wetsgeschiedenis niet blijkt dat te dien aanzien een wijziging is beoogd.

Het beroep van X wordt ongegrond verklaard.

Metadata

Rubriek(en)
Sociale verzekeringen
Belastingtijdvak
2014
Instantie
Hof Arnhem-Leeuwarden
Datum instantie
9 april 2018
Rolnummer
16/01480
ECLI
ECLI:NL:GHARL:2018:3315
NLF-nummer
NLF 2018/0972
Aflevering
3 mei 2018
bwbr0017745&artikel=96,bwbr0017745&artikel=97

Naar de bovenkant van de pagina