Direct naar content gaan

Gerelateerde content

  • Wet en parlementaire geschiedenis
  • Internationale regelgeving
  • Lagere regelgeving(7)
  • Besluiten
  • Jurisprudentie
  • Commentaar NLFiscaal
  • Literatuur
  • Recent

Samenvatting

Het conceptbesluit tot wijziging van het Rangschikkingsbesluit Natuurschoonwet 1928 (hierna: Rangschikkingsbesluit) is ter internetconsultatie voorgelegd. Het Rangschikkingsbesluit bevat de voorwaarden waaraan landgoederen moeten voldoen om te kunnen worden aangemerkt als een NSW-landgoed. Het doel van de Natuurschoonwet 1928 (NSW) is om door middel van fiscale faciliteiten te stimuleren dat de eigenaren van landgoederen het landgoed in stand houden en daarmee een bijdrage leveren aan het behoud van het natuurschoon. Deze fiscale faciliteiten betreffen de erfbelasting, de schenkbelasting, de overdrachtsbelasting, de onroerendezaakbelasting, de inkomstenbelasting en de vennootschapsbelasting. Met betrekking tot de eerste twee faciliteiten gelden extra voordelen indien het landgoed is opengesteld.

Het onderhavige conceptbesluit werkt de aanbevelingen van de evaluatie NSW en de kabinetsreactie daarop uit in een nieuwe regeling. De wijzigingen bevatten zowel aanscherpingen van de huidige regeling alsook verruimingen.

Landgoedeigenaren waarvoor dit besluit gevolgen heeft, hebben de mogelijkheid om gedurende een overgangsperiode van tien jaar al dan niet aan de nieuwe voorwaarden van het Rangschikkingsbesluit te voldoen. Indien na 31 december 2030 niet kan worden voldaan aan de nieuwe voorwaarden zal het landgoed aan de werking van de NSW worden onttrokken.

Per 1 januari 2018 zijn er 5.900 onroerende zaken als landgoed onder de NSW gerangschikt. Dit besluit zal niet voor al deze landgoederen tot een wijziging van hun huidige aanmerking als NSW-landgoed leiden. Het aantal onder de NSW gerangschikte landgoederen waarvoor dit besluit gevolgen heeft, wordt geschat op 1.200.

De internetconsultatie sluit op 19 augustus 2019.

Voorstel wijziging Rangschikkingsbesluit NSW 1928

Op 24 januari 2013 is door het toenmalige Tweede Kamerlid Van Veldhoven een motie ingediend om de Natuurschoonwet 1928 (NSW) te evalueren. De belangrijkste aanleiding daarvoor was dat zij van mening was dat er oneigenlijk of onbedoeld gebruik zou zijn van NSW-gerangschikte golfbanen. Tevens vroeg zij zich af hoe het kan dat er ongeveer 5.000 NSW-landgoederen zouden zijn, terwijl er toch maar ongeveer 1.200 kastelen in Nederland staan. Inmiddels is het gelukkig ook voor een aantal politici duidelijker geworden dat de NSW meer omvat dan slechts het in stand houden van landgoederen met daarop een kasteel. De uitkomst van de evaluatie is dat de NSW-faciliteiten met jaarlijks gemiddeld 30 miljoen euro maatschappelijke kosten van groot belang is voor de instandhouding van de circa 140.000 hectare door particulieren beheerd natuurschoon, maar er worden wel enkele aanpassingen voor de verbetering van de effectiviteit van de NSW voorgesteld. Zesenhalf jaar later is de internetconsultatie voor de voorgestelde wijzigingen geopend.

Zonder alle wijzigingen inhoudelijk te behandelen zijn er een aantal die vanuit de praktijk zeer welkom worden geacht, en een aantal die mijns inziens een nadere uitwerking verdienen of zelfs onwenselijk gevolgen kunnen hebben. Tot slot zijn er mijns inziens ook gemiste kansen. 

Metadata

Rubriek(en)
Overig
Belastingtijdvak
2019
Instantie
MvF
Datum instantie
7 juli 2019
Auteur(s)
Samuel Griessen
Greenfeld belastingadviseurs & rentmeesters
NLF-nummer
NLF 2019/1756
Aflevering
1 augustus 2019
Judoreg
NFB2666
bwbr0004914&artikel=1,bwbr0004914&artikel=2,bwbr0004914&artikel=3,bwbr0004914&artikel=4,bwbr0004914&artikel=5,bwbr0004914&artikel=6,bwbr0004914&artikel=7

Naar de bovenkant van de pagina