Direct naar content gaan

Samenvatting

Relevante Kamerstukken


Noot bij gewijzigd amendement Stoffer c.s.

14 november 2024

Numerologie in het belastingrecht

Wat is de betekenis van getallen? Amendement nr. 11 bij het wetsvoorstel ‘Aanpassing fiscale bedrijfsopvolgingsfaciliteiten 2025’ (hierna: Wafb 2025) verbindt de inwerkingtreding van één maatregel aan het lot van twee maatregelen inzake kleine familiebelangen uit amendement nr. 11 bij de Wafb 2024. Op grond van het wetsvoorstel ‘Wafb 2025’ treden deze twee maatregelen namelijk pas in werking op een bij Koninklijk Besluit te bepalen moment, nadat goedkeuring van de Europese Commissie is verkregen en geoordeeld is dat hierbij geen sprake is van ongeoorloofde staatssteun.

Dit amendement is complex vormgegeven, aangezien het gehele wetsvoorstel ‘Wafb 2025’ is overgenomen, met uitzondering van artikel VII (inwerkingtreding) en die bepaling gewijzigd is opgenomen in artikel XIII van het amendement. In de Wafb 2025 was voorgesteld om vanaf 1 januari 2026 de toepassing van de doorschuifregeling in de aanmerkelijkbelangregeling en de bedrijfsopvolgingsregeling in de Successiewet 1956 te beperken tot gewone aandelen met een belang van 5% van het  geplaatste kapitaal. Deze beperking staat diametraal tegenover het vorig jaar aangenomen amendement nr. 11 inzake de verruiming voor kleine familiebelangen. Gevreesd werd dan ook door de indieners dat de toegang tot de faciliteiten op grond van de Wafb 2025 sterk wordt ingeperkt, terwijl het onzeker is of de verruiming voor kleine familiebelangen in werking treedt. Dit kan volgens de indieners grote gevolgen hebben voor de continuïteit van (familie)bedrijven. Ik denk aan een bericht in de krant in september 2009 waarin de familieleden van een kaashandel klaagden over de ondergrens van het (in)directe aanmerkelijk belang van 5% in het wetsvoorstel, waarna daags erna de staatssecretaris een nota van wijziging had ingediend en de huidige verwateringsregel tot een grens van 0,5% van het indirecte aanmerkelijk belang werd geïntroduceerd. Ook denk ik aan de lobby die tot het hiervoor genoemde amendement heeft geleid, op grond waarvan zelfs belangen die in box 3 vallen, kunnen voldoen voor de bedrijfsopvolgingsregeling in de Successiewet 1956. Uitgangspunt van de wetgever bij de wijziging in 2010 was rechtsvormneutraliteit, waarbij de aanmerkelijkbelanghouder met een belang van 5% wordt gezien als ondernemer. De beperking tot gewone aandelen met een belang van 5% van het geplaatste kapitaal past bij dit uitgangspunt. Elke afwijking hiervan niet. Nummers? In de numerologie staat 11 voor een nieuw begin en positieve verandering. Ik ben benieuwd!

Metadata

Rubriek(en)
86. Belastingplan 2025
01. Inkomstenbelasting
Instantie
MvF
Datum instantie
17 september 2024
Parlementair dossier
NLF-nummer
NLFs 2024/0155
Aflevering
1 oktober 2024f
Auteur(s)
mr. T.C. Hoogwout
Erasmus Universiteit Rotterdam / Zelfstandig belastingadviseur
bwbr0002226&artikel=35b,bwbr0002226&artikel=35c,bwbr0002226&artikel=35d,bwbr0002226&artikel=35e,bwbr0004770&artikel=25,bwbr0011353&artikel=4.17a,bwbr0011353&artikel=4.17b,bwbr0011353&artikel=4.17c

Naar de bovenkant van de pagina