Direct naar content gaan

Samenvatting

Het kabinet gaat per 1 januari 2021 een vliegbelasting invoeren. De eerder voorgestelde vliegbelasting voor vrachtverkeer gaat niet door, na aanvullend onderzoek op verzoek van de Tweede Kamer. Het tarief van de vliegbelasting voor passagiers gaat daarom iets omhoog naar € 7,45 per vertrekkende passagier. Een wijziging op het wetsvoorstel (35 205) wordt nu voor advisering aan de Raad van State gezonden.

In het aanvullende onderzoek staat dat luchtvaartmaatschappijen met een vrachtbelasting zullen uitwijken naar omliggende landen, waardoor de gevolgen voor de luchthavens Schiphol en Maastricht Aachen Airport groot zijn. Het kabinet blijft zich sterk inzetten voor een Europese vliegbelasting.

Het kabinet wil, zoals in het regeerakkoord is vastgelegd, de belastingen vergroenen in lijn met de internationale klimaatdoelstellingen. Internationaal vliegen wordt in tegenstelling tot de auto, bus of trein nu niet belast, maar levert tegelijkertijd wel een bijdrage aan de (wereldwijde) uitstoot.

Bij de vormgeving van het wetsvoorstel is de structurele opbrengst van 200 miljoen euro uit het regeerakkoord leidend geweest. Om het wegvallen van de opbrengst van de vliegbelasting per vrachtvliegtuig te compenseren, zal het tarief van de vliegbelasting per passagier worden verhoogd van € 7 naar € 7,45 (prijspeil 2017). Transferpassagiers zijn uitgezonderd. Het gaat om een tarief dat in december nog precies wordt vastgesteld, omdat het wordt gecorrigeerd voor de inflatie.

In veel landen om ons heen is er al een vliegbelasting.

Metadata

Rubriek(en)
Milieu- en energieheffingen
Belastingtijdvak
1 januari 2021 e.v.
Instantie
MvF
Datum instantie
12 november 2020
Rolnummer
35 205
Auteur(s)
Jan Willem Nuis
EY
NLF-nummer
NLF 2020/2619
Aflevering
3 december 2020
Judoreg
NFB3863
bwbr0007168&artikel=1,bwbr0007168&artikel=1

Naar de bovenkant van de pagina