Direct naar content gaan

Gerelateerde content

  • Wet en parlementaire geschiedenis
  • Internationale regelgeving
  • Lagere regelgeving
  • Besluiten
  • Jurisprudentie
  • Commentaar NLFiscaal
  • Literatuur
  • Recent

Samenvatting

Komt door de inzet van technologie een einde aan de Douane? Kan een machine handhaven? Daarvoor moet je naar de basis, wat zijn lagen in de handhaving? Welke randvoorwaarden gelden daarbij voor toegankelijkheid, uitvoerbaarheid van wetgeving? Daarbij is relevant te onderkennen wat de Douane aan de grens doet, in de logistiek, het detecteren en authenticeren, en achteraf, het boekhoudkundig controleren. Dan kun je bepalen wat de technologie kan overnemen, met autodetectie van data en goederen.

Taxtech artikel

1. Inleiding

Medewerkers Douane omgeschoold wegens komst robotDe Douane houdt aanstaande januari (2040) op te bestaan, in verband met de ingebruikneming van een nieuw en door de EU ontwikkeld douanesysteem dat menselijke interventie in het toezicht op het grensoverschrijdende goederenverkeer in beginsel overbodig maakt. De naam van het nieuwe systeem luidt KID (Kunstmatig Intelligent Douanesysteem). In het internationale verkeer wordt de afkorting ACID (Artifical Customs Intelligence Depository) gebruikt. Het systeem wordt op 2 januari 2040 in werking gesteld door Hare Majesteit Koningin Amalia, in aanwezigheid van onder meer de minister voor Bevordering van Internationale Handel en de Europese Directeur-Generaal Douane. Vanaf 1 maart 2040 is KID volledig operationeel. Door de invoering van het nieuwe systeem komt voor het merendeel van de circa 5.500 medewerkers van de Douane het werk te vervallen. Een beperkt deel van hen maakt de overstap naar de nieuwe organisatie. Zij gaan zich voornamelijk bezighouden met de feitelijke afhandeling van de bevindingen in de scanstraat en met data- en systeemonderzoek bij bedrijven in de logistieke keten. Voor de overige medewerkers is een sociaal plan overeengekomen. Zij worden omgeschoold voor werkzaamheden binnen andere sectoren, zowel in de publieke als de private sector.

Het bovenstaande zou zomaar een nieuwsbericht kunnen zijn in december 2039. De vraag is natuurlijk of dit werkelijkheid wordt. Maar het antwoord op die vraag is eigenlijk helemaal niet zo relevant. Veel belangrijker is of de ontwikkelingen die het toezicht op het grensoverschrijdende goederenverkeer doormaakt, daadwerkelijk in een richting gaan zoals in het nieuwbericht beschreven. In de volgende paragrafen wordt beschreven wat handhaven eigenlijk is, hoe daarbinnen op basis van risicomanagement wordt geselecteerd en wat op welke manier wordt gecontroleerd. Daarna worden de actuele beproevingen met innovatieve technologieƫn beschreven, die de Douane doet onder de noemers autodetectie van data en van beelden. En daaruit volgt dat douanecontroles wel degelijk bewegen in de richting zoals geschetst in het nieuwsbericht.

Log hier in om verder te lezen

Metadata

Rubriek(en)
Douane
Auteur(s)
mr. F.H.A. Heijmann
Douane
NLF-nummer
TaxTech 2023/2
Judoreg
NFB5686
Publicatiedatum
30 maart 2023

Naar de bovenkant van de pagina