Direct naar content gaan

Gerelateerde content

Samenvatting

In mei 2008 heeft Grup Servicii Petroliere SA (hierna: GSP) aan van Malta afkomstige kopers drie opvijzelbare offshore-boorplatformen verkocht die gebruikt werden in de Zwarte Zee voor boringen. GSP heeft voor de levering van die platformen facturen uitgereikt met toepassing van de vrijstellingsregeling inzake btw (artikel 148 Btw-richtlijn).

De boorplatformen kunnen volgens de Roemeense belastingdienst weliswaar als schepen in de zin van de nationale wetgeving worden beschouwd en zijn geschikt voor onbeperkt gebruik op zee, maar dat deze daadwerkelijk en hoofdzakelijk op volle zee varen, is niet aangetoond. Gelet hierop heeft de Roemeense belastingdienst een naheffingsaanslag omzetbelasting gestuurd (ongeveer € 25 miljoen, rente en vertragingsrente inbegrepen). In het kader van een geding hierover tussen GSP en de Roemeense belastingautoriteiten heeft de Curte de Apel București (belastingrechter in eerste aanleg Boekarest, Roemenië) aan het HvJ prejudiciële vragen gesteld.

Het HvJ heeft het volgende voor recht verklaard:

Artikel 148, onder a en c, Btw-richtlijn moet aldus worden uitgelegd dat de daarin gebruikte uitdrukking ‘schepen voor de vaart op volle zee’ niet van toepassing is op de levering van drijvende installaties die, zoals het soort opvijzelbare offshore-boorplatformen dat in het hoofdgeding aan de orde is, overwegend in een stilstaande positie worden gebruikt om offshore-koolwaterstofvelden te exploiteren.

Conform Conclusie A-G Hogan (NLF 2019/1064, met noot van Gruson).

Geen btw-vrijstelling voor levering opvijzelbaar offshore-boorplatform

‘If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck.’

Met deze inductieve redenering is het standpunt van belanghebbende goed samen te vatten. Dit standpunt faalt. Een eendentest in optima forma. Ondanks het feit dat een opvijzelbaar boorplatform op een schip lijkt en kan varen, is het geen schip in de zin van de btw-vrijstelling voor internationaal vervoer. Geen vreemde uitkomst, nu een boorplatform juist een tegenovergestelde functie heeft van een schip: stilstaan. Het enkele feit dat het ergens naartoe moet varen maakt het natuurlijk geen schip dat hoofdzakelijk wordt gebruikt voor internationaal vervoer.

Uitleg Hof van Justitie

Metadata

Rubriek(en)
Omzetbelasting
Belastingtijdvak
2008
Instantie
HvJ
Datum instantie
19 juni 2019
Rolnummer
C-291/18
ECLI
ECLI:EU:C:2019:521
Auteur(s)
Michel Zeegers
EY
NLF-nummer
NLF 2019/1671
Aflevering
25 juli 2019
Judoreg
NFB2620
bwbr0002629

Naar de bovenkant van de pagina