Direct naar content gaan

Gerelateerde content

  • Wet en parlementaire geschiedenis
  • Internationale regelgeving
  • Lagere regelgeving
  • Besluiten
  • Jurisprudentie
  • Commentaar NLFiscaal
  • Literatuur
  • Recent

Samenvatting

Omschrijving van de maatregel
  • Afschaffen van 16 teruggaafregelingen in de energiebelasting (EB) voor onder andere kerken, anbi’s, sbbi’s, multifunctionele centra, energie-intensieve bedrijven, meerdere onroerende zaken achter één aansluiting, metallurgische en mineralogische procedés.
  • Voor de afschaffing van de teruggaafregelingen in de EB leggen wij drie opties voor, te weten (in volgorde van voorkeur):

    • Optie 1: Afschaffen van alle teruggaafregelingen in de EB. Bij teruggaven die samenhangen met vrijstellingen beide regelingen of ten minste de teruggaafregelingen afschaffen.
    • Optie 2: Teruggaven die niet afgeschaft kunnen worden (bijvoorbeeld door verplichtingen in de Richtlijn Energiebelastingen of door ontbreken van politiek draagvlak) waar mogelijk omzetten in een vrijstelling, verlaagd tarief of subsidieregeling. De overige teruggaven afschaffen.
    • Optie 3: Afschaffen van de meest arbeidsintensieve teruggaafregelingen en de teruggaafregelingen waarvoor een vrijstelling bestaat.


De energiebelasting kent diverse teruggaafregelingen. Enkele teruggaafregelingen hebben betrekking op vrijgesteld verbruik: daar waar de leverancier de in de wet opgenomen vrijstelling niet vooraf (bij facturering) heeft toegepast kan de verbruiker achteraf rechtstreeks bij de Belastingdienst een verzoek om teruggaaf indienen. Het gaat hier bijvoorbeeld om de teruggaafregelingen voor elektriciteitsopwekking en mineralogische en metallurgische procedés. Voor zover deze vrijstellingen op enig moment zouden worden afgeschaft – zie ook de hieromtrent afzonderlijk opgenomen maatregelen – is afschaffing van de teruggaafregeling een logisch gevolg. Voor zover vrijstellingen echter niet worden afgeschaft zou de teruggaafregeling mijns inziens in stand moeten blijven of zouden anderszins maatregelen moeten worden genomen om te bewerkstelligen dat de vrijstelling ook achteraf nog geclaimd kan worden. Op voorhand is immers niet altijd duidelijk of en in hoeverre een vrijstelling wel of niet van toepassing is. Gebeurt dit niet, dan zou ik mij kunnen voorstellen dat een deel van de werkzaamheden verschuift naar bezwaren van leveranciers.

Andere teruggaafregelingen staan los van wettelijke vrijstellingen en kunnen alleen achteraf door de verbruiker worden geclaimd bij de Belastingdienst. Bijvoorbeeld de teruggaafregeling bij een aantal onroerende zaken achter een aansluiting, de teruggaafregeling bij een aantal leveranciers en de teruggaafregeling voor anbi’s. 

Metadata

Rubriek(en)
Milieu- en energieheffingen
Milieu- en energieheffingen
Instantie
MvF
Datum instantie
17 mei 2020
Parlementair dossier
NLF-nummer
NLFs 2020/0120
Aflevering
11 juni 2020
Judoreg
NFB3472
Auteur(s)
mr. J.W.C. Nuis
EY

Naar de bovenkant van de pagina