Direct naar content gaan

Gerelateerde content

  • Wet en parlementaire geschiedenis
  • Internationale regelgeving
  • Lagere regelgeving
  • Besluiten
  • Jurisprudentie
  • Commentaar NLFiscaal
  • Literatuur
  • Recent

Samenvatting

De staatssecretaris heeft de memorie van antwoord betreffende het wetsvoorstel ‘Implementatie EU-richtlijn meldingsplichtige grensoverschrijdende constructies’ naar de Eerste Kamer gezonden. Hierin beantwoordt hij de door de Eerste Kamer in het voorlopig verslag over dit wetsvoorstel gestelde vragen. De staatssecretaris beantwoordt vragen over de volgende onderwerpen:

  • Leidraad
  • Terugwerkende kracht
  • Sancties
  • Administratieve lasten
  • Navordering
  • Uitvoering

Dit wetsvoorstel wijzigt de Wet op de internationale bijstandsverlening bij de heffing van belastingen en de AWR in verband met de implementatie van Richtlijn 2018/822 van 25 mei 2018 met betrekking tot verplichte automatische uitwisseling van inlichtingen op belastinggebied met betrekking tot meldingsplichtige grensoverschrijdende constructies in de Nederlandse wetgeving.

Vanuit de Europese Unie (EU) zijn de afgelopen jaren verschillende maatregelen genomen ter intensivering van de samenwerking tussen belastingautoriteiten in de EU. Het verbeteren van fiscale transparantie stond hierbij centraal. Richtlijn 2011/16, die ziet op de administratieve samenwerking op het gebied van belastingen, is het kader voor veel van deze EU-maatregelen. Deze richtlijn is al een aantal keer gewijzigd om nieuwe initiatieven op het gebied van de uitwisseling van inlichtingen te faciliteren.

Met de introductie van een verplichting om mogelijk agressieve grensoverschrijdende fiscale planningsconstructies te melden, wordt de aanwezige ruimte voor verbetering verder ingevuld. De bedoelde planningsconstructies worden opgezet om te kunnen profiteren van marktinefficiënties die voortvloeien uit de wisselwerking tussen uiteenlopende nationale belastingregels. Zij strekken zich uit over meer rechtsgebieden, waarbij belastbare winsten worden verschoven naar gunstigere belastingregimes of de totale belastingdruk van een belastingplichtige wordt verlaagd. Daardoor kunnen de EU-lidstaten aanzienlijke belastinginkomsten mislopen. Met name de automatische uitwisseling van inlichtingen tussen belastingautoriteiten is van belang om die autoriteiten de mogelijkheid te geven ongewenste fiscale praktijken te kunnen vaststellen en daartegen op te treden. De richtlijn bevat onder andere strengere maatregelen tegen intermediairs die hun medewerking verlenen aan constructies die tot belastingontwijking of -ontduiking kunnen leiden. De richtlijn komt overeen met actiepunt 12 van het project inzake grondslaguitholling en winstverschuiving (BEPS2) van de OESO.

DAC6 – memorie van antwoord neemt onzekerheid zeker niet weg

De Nederlandse implementatie van Richtlijn 2018/822 (DAC6) is in een afrondende fase. Het wetsvoorstel tot implementatie van DAC6 is op 14 november 2019 door de Tweede Kamer aangenomen. De behandeling van het wetsvoorstel in de Eerste Kamer is nu in volle gang. Op 28 november 2019 heeft de staatssecretaris de memorie van antwoord aan de Eerste Kamer gestuurd. Helaas bevat de memorie van antwoord niets nieuws onder de zon. Intermediairs en (relevante) belastingplichtigen tasten derhalve nog altijd gedeeltelijk in het duister.

De leidraad

Metadata

Rubriek(en)
Europees belastingrecht
Belastingtijdvak
2020 e.v.
Instantie
MvF
Datum instantie
27 november 2019
Rolnummer
35 255
Auteur(s)
Yanick Stouthart
Loyens & Loeff
NLF-nummer
NLF 2019/2708
Aflevering
12 december 2019
Judoreg
NFB2924

Naar de bovenkant van de pagina