Direct naar content gaan

Gerelateerde content

Samenvatting

X is eigenaar van een loods die door middel van verplaatsbare scheidingswanden is onder te verdelen in maximaal tien separate units. Elke unit in de loods is voorzien van een (indirecte) aansluiting op de gemeentelijke riolering. De gemeente Steenwijkerland heeft aan X voor het jaar 2013 zeven aanslagen rioolheffing voor eigenaren opgelegd. De Heffingsambtenaar is hierbij uitgegaan van zeven percelen. X is het hiermee niet eens. Hij vindt dat hij wordt gediscrimineerd ten opzichte van eigenaren van een recreatieterrein, dat krachtens de Verordening rioolheffing 2013 van Steenwijkerland als één perceel wordt aangemerkt. Volgens X is er geen reden is om een bedrijfsverzamelgebouw dat een aantal zelfstandig bruikbare units omvat, anders te behandelen dan een recreatieterrein met verschillende stacaravans en chalets.

Hof Arnhem-Leeuwarden is het met X eens. Volgens het Hof verschillen de onderhavige loods en recreatieterreinen niet op relevante punten van elkaar en bestaat geen toereikende rechtvaardiging voor het verschil in behandeling.

Tegen dit oordeel heeft de gemeente cassatieberoep ingesteld en de Hoge Raad verklaart dit gegrond. Aan de keuze van de gemeente om in de Verordening aan te sluiten bij de afbakeningsregels van de Wet WOZ ligt een praktisch motief ten grondslag, te weten het voeren van een gezamenlijke objectadministratie. Het verbod van discriminatie in artikel 1 Grondwet gaat niet zo ver dat de gemeente verplicht is de (bijzondere) regel voor recreatieterreinen naar analogie toe te passen in een geval als dat van X, waarmee de praktische aansluiting bij de afbakeningsregels van de Wet WOZ zou worden doorbroken.

De zaak wordt nog verwezen naar Hof Den Bosch voor de behandeling van stellingen van X waaraan het Hof niet is toegekomen.

Regelgeving

Artikel 228a Gemeentewet geeft gemeenten de bevoegdheid rioolheffing te heffen om de aan de gemeenten toebedeelde watertaken te bekostigen. In de gemeentelijke belastingverordening kunnen bepaalde politieke keuzes worden doorgevoerd, zoals het stimuleren van bepaald gedrag (bijvoorbeeld minder waterverbruik) of het hanteren van een methodiek die gericht is op het laag houden van de perceptiekosten. Zo kiest de gemeente Steenwijkerland ervoor in de verordening voor de afbakening van het begrip perceel aan te sluiten bij de afbakeningsregels van de Wet WOZ. Hieraan ligt een praktisch motief ten grondslag, te weten het voeren van een gezamenlijke objectadministratie, waardoor de perceptiekosten laag kunnen worden gehouden, wat als zodanig een verstandig streven is.

Modelverordening rioolheffing

Metadata

Rubriek(en)
Lokale heffingen
Belastingtijdvak
2013
Instantie
HR
Datum instantie
3 november 2016
Rolnummer
15/03647
ECLI
ECLI:NL:HR:2016:2495
Auteur(s)
Liesbeth Gramsbergen
Deloitte
NLF-nummer
NLF 2016/0533
Aflevering
17 november 2016
Judoreg
NFB145
bwbr0005416&artikel=228a,bwbr0007119&artikel=16

Naar de bovenkant van de pagina