Direct naar content gaan

Samenvatting

Over de maand juni 2013 heeft X (bv; belanghebbende) aangifte BPM gedaan voor een uit Duitsland ingevoerde Jaguar F-type. Ten tijde van de registratie in Nederland had de auto een kilometerstand van 881 kilometer. In Duitsland was de auto eerst ten behoeve van potentiële klanten ingezet als demonstratieauto op een gesloten circuit in Duitsland (geen registratie aldaar vereist). Ten tijde van de verkoop aan X bedroeg de kilometerstand 712 kilometer, pas daarna heeft registratie in Duitsland plaatsgevonden.

Hof Arnhem-Leeuwarden heeft geoordeeld dat X aannemelijk heeft gemaakt dat de auto in gebruikte staat verkeerde ten tijde van de registratie in het Nederlandse kentekenregister. X heeft bij het Hof een waardevermindering bepleit die is berekend aan de hand van handelswaardegegevens afkomstig van AutotelexPro. Volgens X betreft dit een koerslijst als bedoeld in artikel 8, lid 4, onderdeel a, Uitv.reg. BPM, als zijnde een in de handel algemeen toegepaste koerslijst voor de inkoop van gebruikte motorrijtuigen door wederverkopers in Nederland. Uit de handelswaardegegevens van AutotelexPro volgen een nieuwprijs van € 152.509 en een handelswaarde ten tijde van de registratie in het kentekenregister van € 103.118. Het Hof heeft X in het gelijk gesteld.

De staatssecretaris heeft tegen dit oordeel cassatieberoep ingesteld, maar volgens A-G IJzerman is dit ongegrond.

Dat AutotelexPro is te zien als een koerslijst in wettelijke zin, wordt volgens de A-G bevestigd door de overweging van het Hof dat AutotelexPro een van X onafhankelijke marktpartij is die (onder meer) een in de handel algemeen toegepaste koerslijst voor de inkoop van gebruikte motorrijtuigen door wederverkopers in Nederland uitgeeft. Zo is dat kennelijk ook bedoeld door AutotelexPro zelf. De A-G meent dat uit de toepasselijke regelgeving en wetsgeschiedenis kan worden afgeleid dat deze koerslijst ook bruikbaar is voor het specifieke geval van de onderhavige zeer jonge auto van een exclusief merk in een bepaalde uitvoering, indien zo een auto is opgenomen in een dergelijke koerslijst. Overigens merkt de A-G op dat een koerslijst als zodanig een algemeen karakter heeft; het is een overzicht van de markt. De in feite tot stand gekomen transacties zullen, als de koerslijst klopt, redelijk in de buurt komen van de vermelde waarden, binnen bepaalde marges naar boven en naar beneden. Als in een bepaald geval gerealiseerde prijzen (heel) veel afwijken van de waarden in de koerslijst, kan de vraag rijzen of die koerslijst wel klopt. Dat is hier volgens de A-G, in het licht van de gehanteerde waarden en gerealiseerde transacties, niet het geval.

Algemene uitgangspunten koerslijsten

In de BPM gaat het in de kern om twee dingen: het milieu (de CO2-uitstoot) en de afschrijving (de handelsinkoopwaarde). In de onderhavige procedure is het laatste aspect in geschil; meer specifiek de vraag of AutotelexPro een in de handel algemeen toegepaste koerslijst is. Het antwoord luidt bevestigend. Voordat ik uitleg waarom ik dat vind, behandel ik hierna eerst een aantal algemene uitgangspunten bij de toepassing van koerslijsten en geef ik wat voorbeelden.

  • Er zijn ten minste vier in de handel algemeen toegepaste en tevens door de Belastingdienst geaccepteerde koerslijsten: X-Ray, Eurotaxglass’s, AutotelexPro en ANWB.
  • Bij het opstellen van een koerslijstaangifte mag de afschrijving worden bepaald aan de hand van de koerslijst die de laagste inkoopwaarde genereert.
  • Alle correctiefactoren die een koerslijst biedt, mogen worden toegepast.
  • Het is niet toegestaan om koerslijsten te combineren. Een voorbeeld: de correctiefactor parallelle import van X-Ray mag niet worden toegepast op AutotelexPro. Het is ook niet toegestaan om een auto in de ene koerslijst te waarderen en vervolgens de afschrijving van de opties van die auto te baseren op een andere koerslijst.
  • Als een bepaalde auto niet voorkomt in een koerslijst, dan mag een soortgelijk voertuig worden gekozen.
  • Als een koerslijst niet alle opties kent, mag het afschrijvingspercentage van de ontbrekende opties worden gelijkgesteld aan het afschrijvingspercentage van de auto of het afschrijvingspercentage van de opties die de koerslijst wel kent.
  • In een bezwaar- of beroepsfase mag worden ‘geswitcht’ van de ene naar de andere (voordeligere) koerslijst. Ook is het mogelijk te ‘switchen’ van de forfaitaire afschrijvingstabel naar een koerslijst.
  • Als vaststaat dat een koerslijst een verkeerd waardebegrip hanteert, mag de waarde neerwaarts worden bijgesteld. Een voorbeeld: AutotelexPro taxeerde tot 1 januari 2018 de waarde van een Btw-auto. Omdat de waarde van een Marge-auto leidend is in de BPM, mag de waarde worden gecorrigeerd (in de praktijk wordt een correctie van 5% aanvaard). Het is in zo’n geval niet noodzakelijk om een taxatierapport op te stellen.
  • Bij het opstellen van een taxatierapport ten behoeve van de afschrijving mag eveneens gebruik worden gemaakt van een koerslijst.

De voorgaande uitgangspunten zijn in de loop der jaren ontwikkeld in de wetgeving en jurisprudentie.

Metadata

Rubriek(en)
Autobelastingen
Belastingtijdvak
2013
Instantie
A-G
Datum instantie
24 november 2019
Rolnummer
19/00101
ECLI
ECLI:NL:PHR:2019:1228
Auteur(s)
Sacha Bothof
123BPM.NL
NLF-nummer
NLF 2020/0115
Aflevering
9 januari 2020
Judoreg
NFB2982
bwbr0005806&artikel=10,bwbr0005806&artikel=10,bwbr0005813&artikel=8,bwbr0005813&artikel=8

Naar de bovenkant van de pagina