Direct naar content gaan

Gerelateerde content

  • Wet en parlementaire geschiedenis
  • Internationale regelgeving
  • Lagere regelgeving
  • Besluiten
  • Jurisprudentie
  • Commentaar NLFiscaal
  • Literatuur
  • Recent

Samenvatting

Na een beslissing van het Upper Tribunal (Tax and Chancery Chamber) (belastingrechter in tweede aanleg, Verenigd Koninkrijk) heeft de belasting- en douanedienst op verzoek van Kubota (UK) Ltd. en EP Barrus Ltd. aan hen bindende tariefinlichtingen (hierna: bti’s) verstrekt, waarbij bepaalde door hen ingevoerde automobielen voor goederenvervoer als dumpers werden ingedeeld onder postonderverdeling 8704 10.

In de loop van 2014 werd de indeling van bepaalde nutsvoertuigen door het Comité Douanewetboek onderzocht. Aanleiding voor dit onderzoek was de beslissing van het Upper Tribunal. Na dat onderzoek heeft de Europese Commissie Verordening 2015/221 vastgesteld, waarbij een type voertuigen dat vergelijkbaar is met de voertuigen die in het hoofdgeding aan de orde zijn, onder postonderverdeling 8704 21 91 werd ingedeeld. Dat comité heeft toepassing gegeven aan die verordening en de belasting- en douanedienst heeft Kubota en EP Barrus ervan in kennis gesteld dat de bti’s werden ingetrokken.

Kubota en EP Barrus hebben deze intrekking betwist bij het First-tier Tribunal (Tax Chamber) en hebben daartoe twee middelen aangevoerd. Met het eerste middel betogen zij dat Verordening 2015/221 niet van toepassing is op de voertuigen die zij importeren en met het tweede dat deze verordening ongeldig is voor zover daarbij het in de bijlage bedoelde voertuig wordt ingedeeld onder postonderverdeling 8704 21 91.

Het First-tier Tribunal heeft hierover aan het Hof van Justitie (HvJ) prejudiciële vragen gesteld.

Het HvJ verklaart voor recht dat bij het onderzoek van de gestelde vragen niet is gebleken van feiten of omstandigheden die de geldigheid van de verordening kunnen aantasten.

Deze zaak gaat om de invoertariefindeling van dumpers. Als je je nu afvraagt: wat zijn dumpers, dan ligt daar gelijk de vinger op de zere plek. Het HvJ diende zich daarover te buigen. In het kort gaat het om een importeur van voertuigen die bestemd zijn voor het vervoer van goederen. De voertuigen zijn bestemd om te worden gebruikt in (zwaar) terrein, gelet op de terreinbanden, het grote remvermogen en de beperkte snelheid. De voertuigen hebben uiteenlopende functies zoals het duwen, het trekken van aanhangwagens en het vervoer van dieren, planten, dozen, water, apparatuur, munitie en diervoeder. De voertuigen hebben een beperkt laadvolume of laadvermogen. Kort samengevat is nu de vraag: zijn dit dumpers, ontworpen voor gebruik in het terrein (8704 10 – tarief 0%) of zijn dit andere automobielen voor goederenvervoer (8704 21 91 – tarief 10%)?

Bindende tariefinlichting

Metadata

Rubriek(en)
Douane
Belastingtijdvak
2015
Instantie
HvJ
Datum instantie
21 februari 2018
Rolnummer
C‑545/16
ECLI
ECLI:EU:C:2018:101
Auteur(s)
Raoul Ramautarsing
Deloitte
NLF-nummer
NLF 2018/0632
Aflevering
22 maart 2018
Judoreg
NFB1380

Naar de bovenkant van de pagina