Direct naar content gaan

Gerelateerde content

Samenvatting

X (bv; belanghebbende) stelt in deze procedure dat op respectievelijk 22 augustus 2019 en 29 augustus 2019 teveel BPM op aangifte is voldaan ten aanzien van drie auto’s omdat van een te hoge CO2-uitstoot is uitgegaan. De datum van eerste toelating van de auto’s is respectievelijk 22 mei 2018, 15 juni 2018 en 2 november 2018.

Rechtbank Den Haag geeft X gelijk.

Tot 1 september 2017 werd de CO2-uitstoot van een (type) voertuig vastgesteld door middel van de uitvoering van de zogenoemde New European Driving Cycle-test (NEDC 1). Sinds 1 september 2017 is het in de EU verplicht om de CO2-uitstoot vast te stellen door middel van het uitvoeren van de WLTP-test. De uitkomst van deze test wordt via een rekenmodel teruggerekend naar een CO2-uitstoot, dit geheel is de NEDC 2. Anders dan aanvankelijk door de wetgever bij de parlementaire behandeling van de wetswijziging is gesteld, is thans tussen partijen niet langer in geschil dat voor hetzelfde voertuig de uitkomst van de NEDC 2-methode hoger kan uitvallen dan de uitkomst van de NEDC 1-methode.

De Rechtbank acht aannemelijk dat op de Nederlandse tweedehands voertuigenmarkt gelijksoortige voertuigen worden aangeboden, waarvan de voor de registratie verschuldigde BPM is vastgesteld op basis van de CO2-uitstoot bepaald volgens de NEDC 1. Dit betekent dat voor de registratie van de auto’s (de invoer van de auto’s), waarvan de CO2-uitstoot is bepaald volgend NEDC 2, meer belasting wordt geheven dan is geheven voor de invoer van de inmiddels tot de nationale producten behorende gelijksoortige auto’s.

De Rechtbank draagt de Inspecteur op opnieuw uitspraak op bezwaar te doen.

Metadata

Rubriek(en)
Autobelastingen
Belastingtijdvak
2019
Instantie
Rechtbank Den Haag
Datum instantie
25 mei 2022
Rolnummer
21/1166; 21/1167; 21/1168
ECLI
ECLI:NL:RBDHA:2022:5157
NLF-nummer
NLF 2022/1739
Aflevering
8 september 2022
bwbv0001506&artikel=110,bwbv0001506&artikel=110

Naar de bovenkant van de pagina