Direct naar content gaan

Gerelateerde content

  • Wet en parlementaire geschiedenis
  • Internationale regelgeving
  • Lagere regelgeving
  • Besluiten
  • Jurisprudentie
  • Commentaar NLFiscaal
  • Literatuur
  • Recent

Samenvatting

De staatssecretaris heeft de evaluatie van de bijzondere regelingen in de autobelastingen, BPM en MRB, aan de Tweede Kamer aangeboden. De bijzondere regelingen in de BPM en de MRB bevatten bepalingen over vrijstellingen en tariefreducties voor diverse categorieën voertuigen. Het ministerie van Financiën heeft SEO Economisch Onderzoek gevraagd deze bijzondere regelingen te evalueren. De evaluatie richt zich hoofdzakelijk op de doeltreffendheid en doelmatigheid van de regelingen. Er vallen 14 BPM-regelingen en 27 MRB-regelingen onder de reikwijdte van deze evaluatie. Op grond van de evaluatie heeft SEO de volgende negen aanbevelingen gedaan:

  1. Operationaliseer de doelstelling van alle bijzondere regelingen en gebruik hiervoor indicatoren en streefwaarden.
  2. Overweeg om kennisdossiers op te bouwen om versplintering van kennis over datasets tegen te gaan en een soepele kennisoverdracht bij wisselend personeel te bevorderen.
  3. Vervang de regelingen voor gebruikers die een publiek belang dienen door een verhoging van budgetten (of, waar nodig, een subsidieregeling) zodat hetzelfde doel wordt behaald terwijl de prikkel voor realisatie van milieudoelstellingen via de autobelastingen niet wordt verminderd.
  4. Vervang de regelingen die dienen ter stimulatie van ondernemerschap voor beleid dat hetzelfde doel behaalt zonder negatieve effecten voor het milieu.
  5. Schaf de regelingen ter stimulatie van het rijden op gas af.
  6. Spits de regeling voor het behoud van mobiel erfgoed toe op specifieke modellen die tot mobiel erfgoed worden gerekend.
  7. Geef de MRB-regeling ‘kwarttarief kampeerauto’s’ anders vorm.
  8. Vervang de regeling die dient ter bevordering van taxi’s en OV voor beleid dat hetzelfde doel behaalt zonder negatieve effecten voor het milieu of schaf deze regeling af.
  9. Met betrekking tot de regeling BPM-vrijstelling bestelauto ondernemer is reeds in het Coalitieakkoord opgenomen om deze vrijstelling af te bouwen naar nul. Deze maatregel wordt meegenomen in het Belastingplan 2023.

Het kabinet komt in het najaar van 2022 met een inhoudelijke reactie op de andere aanbevelingen van het rapport.

Metadata

Rubriek(en)
Autobelastingen
Belastingtijdvak
2022 e.v.
Instantie
MvF
Datum instantie
30 juni 2022
Rolnummer
2022-0000169049
Auteur(s)
Sacha Bothof
123BPM.NL
NLF-nummer
NLF 2022/1388
Aflevering
21 juli 2022
Judoreg
NFB5144

Naar de bovenkant van de pagina