Direct naar content gaan

Gerelateerde content

  • Wet en parlementaire geschiedenis
  • Internationale regelgeving
  • Lagere regelgeving
  • Besluiten
  • Jurisprudentie
  • Commentaar NLFiscaal
  • Literatuur
  • Recent

Samenvatting

De ‘Eerste peiling herstel Box 3’ is op verzoek van de Belastingdienst door Motivaction uitgevoerd en brengt de ervaringen van belastingplichtigen met het rechtsherstel van de box 3-heffing in beeld. Dit rechtsherstel is ingevoerd naar aanleiding van uitspraken van de Hoge Raad, waarin werd geoordeeld dat de belastingheffing op basis van fictief rendement in strijd is met het EVRM. Het onderzoek richt zich op hoe belastingplichtigen het traject ervaren dat betrekking heeft op de belastingheffing over het werkelijke rendement op vermogen.

De onderzoeksresultaten over kennis, houding, gedragsintenties en behoeften van belastingplichtigen met box 3-inkomen zijn in vijf thema’s onderverdeeld.

  • Bekendheid met uitspraak: Iets meer dan de helft van de belastingplichtigen is niet bekend met (de inhoud van) de uitspraak van de Hoge Raad. Kranten, televisie en nieuwssites/-apps zijn de voornaamste informatiebronnen waar belastingplichtigen iets vernamen van de uitspraak van de Hoge Raad.
  • Kennis herstelproces: Belastingplichtigen weten nog niet goed wat de gevolgen zijn van de uitspraak van de Hoge Raad voor hun persoonlijke situatie, wat blijkt uit de verkeerde aannames die zij doen. Die aannames gaan zowel over benodigde vervolgacties als over de informatie die de Belastingdienst zelf ter beschikking heeft.
  • Houding en verwachtingen: Circa een kwart van de belastingplichtigen heeft een kritische houding over een juiste uitvoering en de duur van het herstelproces door de Belastingdienst. Daartegenover staat dat drie op tien er veel vertrouwen in hebben. Veruit de meesten hebben echter geen uitgesproken mening.
  • Communicatie: Een ruime meerderheid van de belastingplichtigen wil extra informatie over wat de uitspraak voor hen betekent; een kwart vindt het nog onduidelijk wat zij moeten doen naar aanleiding van de uitspraak van de Hoge Raad. De communicatie moet volgens hen duidelijk, tijdig en frequent en voor de meesten het liefst via de MijnOverheid-berichtenbox verstuurd worden.
  • Gedrag: De meeste belastingplichtigen zijn van plan om te wachten totdat zij iets horen van de Belastingdienst. Circa één op de tien is wel van plan contact op te nemen met de Belastingdienst. De tekst op belastingdienst.nl leidt bij een deel van de belastingplichtigen tot het gewenste effect: zij zijn na het lezen van de tekst vaker van plan om af te wachten tot ze iets horen van de Belastingdienst.
Vervolgstappen

Op grond van de uitkomsten van dit onderzoek werkt de Belastingdienst aan de doorontwikkeling van de communicatiestrategie rond het aanvullend herstel box 3. Verder wordt gestart met de realisatie van communicatiemiddelen. In november 2024 vindt de vervolgmeting op deze eerste peiling plaats.

Metadata

Rubriek(en)
Inkomstenbelasting
Belastingtijdvak
2024 e.v.
Instantie
Belastingdienst
Datum instantie
19 november 2024
NLF-nummer
NLF 2024/2620
Aflevering
26 november 2024

Naar de bovenkant van de pagina