Direct naar content gaan

Gerelateerde content

  • Wet en parlementaire geschiedenis
  • Internationale regelgeving
  • Lagere regelgeving
  • Besluiten
  • Jurisprudentie
  • Commentaar NLFiscaal
  • Literatuur
  • Recent

Samenvatting

Mede namens de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, de minister van Klimaat en Groene Groei en de staatssecretaris van Financiën – Toeslagen en Douane, heeft de staatssecretaris de schriftelijke antwoorden op een deel van de vragen die door de Tweede Kamer zijn gesteld tijdens het wetgevingsoverleg van 21 oktober 2024 over het pakket Belastingplan 2025 beantwoord (99 pagina’s).

In deze Kamerbrief zijn de antwoorden geclusterd per wetsvoorstel. Tevens worden enkele vragen beantwoord die niet direct betrekking hebben op de besproken wetsvoorstellen tijdens het wetgevingsoverleg, opgenomen onder het kopje ‘Overig’.

Ter aanvulling op de schriftelijke beantwoording is ook de uitvoeringstoets over het conceptwetsvoorstel ‘Fiscale voertuigclassificaties’ bijgevoegd.

De volgende volgorde van wetsvoorstellen en onderwerpen wordt in de brief gehanteerd:

  • wetsvoorstel ‘Belastingplan 2025’;
  • wetsvoorstel ‘Overige fiscale maatregelen’;
  • wetsvoorstel ‘Fiscale verzamelwet 2025’;
  • wetsvoorstel ‘Aanpassing fiscale bedrijfsopvolgingsfaciliteiten 2025’;
  • wetsvoorstel ‘Aanpassing Wet minimumbelasting 2025’;
  • wetsvoorstel ‘Belastingplan BES-eilanden 2025’;
  • wetsvoorstel ‘Beëindiging salderingsregeling’;
  • wetsvoorstel ‘Box 3’;
  • overige onderwerpen.
Nota van wijziging voor pensioenfondsen op komst

Tijdens het wetgevingsoverleg heeft de Kamer ook aandacht gevraagd voor de gevolgen van de reeds bij Belastingplan 2024 aangenomen wetgeving voor pensioenfondsen.

Bij onder andere de pensioenfondsen leefde gedurende lange tijd de gedachte dat commanditaire vennootschappen (cv’s) altijd fiscaal transparant zouden zijn, waardoor aanpassingen of herstructureringen niet nodig geacht werden. Hoewel reeds openbaar sinds Prinsjesdag 2023, zijn zij zich pas recent gaan realiseren dat ook cv’s fiscaal zelfstandig belastingplichtig zijn als zij aan de definitie van fonds voor gemene rekening voldoen.

In de afgelopen dagen zijn zowel vanuit de praktijk als vanuit de Belastingdienst signalen gekomen dat in bepaalde gevallen de tijdsdruk toeneemt, omdat bepaalde beleggingsfondsen wel de intentie hebben om met ingang van 1 januari 2025 een inkoopfonds (en daarmee niet zelfstandig belastingplichtig) te zijn, maar dat het om praktische redenen niet altijd haalbaar is om dit voor 1 januari 2025 te realiseren.

Deze vertraagde herstructureringen kunnen tot gevolg hebben dat beleggingsfondsen voor een korte periode zelfstandig belastingplichtig worden. Het fiscaal transparante inkoopfonds is een (ook al voor 1 januari 2025) bestaande wettelijke bepaling, die er juist op gericht is om bijvoorbeeld pensioenfondsen alsnog via fiscaal transparante lichamen te laten beleggen.

Het voorstel is om bij nota van wijziging op het wetsvoorstel ‘Belastingplan 2025’ een aanvullende overgangsbepaling te introduceren. Deze overgangsbepaling houdt kort gezegd in dat fondsen die voor 1 januari 2025 het voornemen hebben om te herstructureren tot inkoopfonds, maar die herstructurering pas in de loop van 2025 afronden, reeds per 1 januari 2025 geacht worden een inkoopfonds te zijn.

Volg de ontwikkelingen rond het Belastingplanpakket 2025 in onze parlementaire dossiers op www.nlfiscaal.nl.

Metadata

Rubriek(en)
Belastingplan 2025
Belastingtijdvak
2024 e.v.
Instantie
MvF
Datum instantie
28 oktober 2024
Rolnummer
2024-0000505361
NLF-nummer
NLF 2024/2453
Aflevering
5 november 2024

Naar de bovenkant van de pagina