Samenvatting
De NOB heeft een commentaar op het wetsvoorstel ‘Belastingplan 2025’ naar de Tweede Kamer gezonden. Het commentaar heeft betrekking op de volgende onderwerpen.
Antifragmentatiemaatregel generieke renteaftrekbeperking
De NOB heeft kritische bedenkingen bij de voorgestelde antifragmentatiemaatregel rond de generieke renteaftrekbeperking. Hoewel deze maatregel is bedoeld om het opknippen van vastgoedvennootschappen tegen te gaan, stelt de NOB dat de maatregel zich alleen op verhuurders van vastgoed richt, wat niet past bij het generieke karakter van de renteaftrekbeperking. De NOB benadrukt dat de maatregel ook situaties raakt die niets met fragmentatie te maken hebben en twijfelt aan de uitvoerbaarheid en duidelijkheid ervan, gezien het gebrek aan antwoorden op technische vragen in de wet- en toelichtingstekst. Daarnaast wijst de NOB op mogelijke strijd met EU-recht en risico’s op ongeoorloofde staatssteun, evenals mogelijke schendingen van artikel 1 EP en artikel 14 EVRM. De NOB beveelt een internationaal onderzoek aan naar hoe andere EU-lidstaten hiermee omgaan. Ook stelt de NOB alternatieven voor, zoals de toepassing van de algemene antimisbruikbepaling (GAAR), het slechts één keer toepassen van de franchise binnen een groep, of het verlagen van de franchise. Deze voorstellen zouden volgens de NOB niet complexer zijn, maar wel proportioneel en effectiever.
Nazorg Wet fiscaal kwalificatiebeleid rechtsvormen
De NOB uit zorgen over de voorgestelde wijzigingen in het fiscaal kwalificatiebeleid van rechtsvormen. Volgens de NOB ontbreekt een goede onderbouwing van de noodzaak van de maatregel in de toelichting, leidt deze tot nodeloze complexiteit en verbetert het de kwaliteit van de wetgeving niet. Een belangrijk punt is dat het kwalificeren van commanditaire vennootschappen (cv’s) en vergelijkbare buitenlandse entiteiten als fondsen voor gemene rekening (fgr) niet via een enkele zin in de toelichting kan worden doorgevoerd, maar een wetswijziging vereist. Als besloten cv’s per 1 januari 2025 als fgr worden aangemerkt, verliezen zij hun fiscale transparantie, met potentieel grote gevolgen voor pensioenfondsen (belastingverschillen) en box 3-beleggers (dubbele belasting door cumulatie van vennootschapsbelasting en box 3-heffing). De NOB vindt het gebruik van fiscale kwalificatie van activiteiten als belegging als criterium voor belastingplicht ongeschikt. Dit criterium veroorzaakt rechtsonzekerheid voor zowel belastingplichtigen als de Belastingdienst en kan leiden tot een heffingslek. De NOB benadrukt dat dit niet bijdraagt aan heldere wetgeving en vraagt om een zorgvuldiger aanpak.
Nieuw groepsbegrip in de bronbelasting
De NOB vindt het een goede zaak dat antimisbruikbepalingen zodanig worden vormgegeven dat alleen het beoogde misbruik wordt getroffen. De NOB heeft in het verleden regelmatig aandacht gevraagd voor het groepsbegrip in de bronbelasting (artikel 1.2, lid 1, Wet BB 2021), omdat ook situaties die geen misbruik zijn, getroffen kunnen worden. De NOB heeft daarom met instemming kennis genomen van het voorstel om het begrip samenwerkende groep in de Wet BB 2021 te vervangen door het concept van de kwalificerende eenheid.
Box 3
De NOB begrijpt de wens van het kabinet om slachtoffers van aardbevingsschade in Groningen en Noord-Drenthe tegemoet te komen. Echter, de juridische basis voor een aparte vrijstelling in box 3 voor vermogensrechten in verband met aardbevingsschade, met terugwerkende kracht tot 1 januari 2023, is niet overtuigend. De NOB waarschuwt voor het risico van een precedent, wat kan leiden tot nieuwe juridische procedures rondom box 3.
Giftenaftrek
Het onderscheid tussen zakelijke en niet-zakelijke bijdragen is vaak onduidelijk. Het afschaffen van de giftenaftrek in de vennootschapsbelasting kan leiden tot meer discussies, wat negatieve gevolgen heeft voor de vereenvoudiging en uitvoerbaarheid van het belastingstelsel. De NOB twijfelt of dit wenselijk is voor de stabiliteit en uitvoerbaarheid van de wetgeving.
Verhoging van de kansspelbelasting
De NOB betwijfelt of de voorgestelde verhoging van de kansspelbelasting in lijn is met artikel 1 EP, dat het recht op eigendom beschermt. De NOB vraagt of het kabinet een analyse heeft gemaakt van mogelijke schending van dit recht.
Overige becommentarieerde onderwerpen
- diensten aan onroerende zaken;
- opheffen meerdere posten verlaagd btw-tarief.
De NOB heeft daarnaast enkele wetstechnische opmerkingen bij het wetsvoorstel.