Direct naar content gaan

Politieke column

Wie met een auto van de zaak meer dan 500 privĂ©kilometers rijdt, krijgt een bijtelling voor de kiezen. Je hoeft geen afgestudeerde fiscalist te zijn om deze regel te kennen. De bijtelling – of de tijdelijke afwezigheid daarvan voor milieuvriendelijke auto’s – is het meest besproken fiscale thema op feesten en partijen. Nu kun je best een keer de ins en outs van een fiscale regeling missen. De veronderstelling dat iedereen wordt geacht de belastingwet te kennen, miskent immers dat er vaak geen chocolade van te maken valt. Maar de bijtelling voor de auto van de zaak? Jemig, als je die fiscale bijtelling mist, ben je wel verdwaald.

Huidig minister Weerwind (D66) voor Rechtsbescherming is het overkomen. Ik zeg het nog een keer: voor rechtsbescherming. Dus je gaat over het recht, maar hebt geen benul van één van de bekendste fiscale regelingen. In zijn vorige baan als burgemeester van Almere gebruikte Weerwind in de periode 2017-2021 de dienstauto voor privéritten. Volgens een toelichting ging het op jaarbasis steeds om meer dan 500 kilometers (en het betrof geen milieuvriendelijke auto). Dit privégebruik mocht volgens interne gemeentelijke regels niet, maar daar gaat het hier nu niet over. Aangezien de gemeente de belasting over de bijtelling niet heeft ingehouden op het burgemeestersloon had Weerwind de bijtelling in zijn aangifte inkomstenbelasting moeten opnemen.

De fiscale bijtelling is elk lid van het kabinet heel goed bekend. Anders dan bij de gemeente Almere worden alle bewindslieden namelijk geacht ‘om redenen van bereikbaarheid en veiligheid altijd gebruik te maken van de dienstauto met chauffeur, ook in de privĂ©sfeer’. Deze instructie wordt aan het begin van de ambtsperiode zeer duidelijk kenbaar gemaakt. Lees het handboek voor bewindspersonen er maar eens op na. Bovendien ziet elke minister en staatssecretaris op de maandelijkse loonstrook naast het salaris een extra regel: compensatie bijtelling dienstauto. De hogere belasting als gevolg van de bijtelling van de dienstauto wordt via een brutering aan de bewindslieden gecompenseerd.

Toen Weerwind vanaf januari 2022 zijn loonstroken van het Rijk kreeg, had hij dus kunnen zien dat er ‘blijkbaar’ een fiscale consequentie is voor het privĂ©gebruik van de dienstauto (en dat er dus in zijn jaren bij de gemeente iets niet helemaal goed was gegaan). Onwetend kon hij, zeker bij de aangifte 2021, niet meer zijn. Waarom ging bij hem geen lampje branden?

Aangezien de departementale bolide niet het segment boodschappenkarretje betreft, gaat het om serieuze bedragen per maand. Het leidt nogal eens tot chagrijn in de kabinetsploeg. De bijtelling van de dienstauto Ă©n de compensatie voor die bijtelling verhogen het belastbare loon namelijk zo extreem, dat zelfs de drempel voor de giftenaftrek een soort muur wordt. Bewindslieden die de contributie aan hun politieke partij willen aftrekken, piepen daar dan weer over. Kortom, de bijtelling van de (dienst)auto wordt niet alleen op feesten en partijen besproken, maar gaat ook over de tong in de TrĂȘveszaal.

Volgens waarnemend burgemeester Bijleveld (CDA) van Almere – minister van Defensie in het vorige kabinet – ligt de bal nu bij zowel de Belastingdienst als Weerwind. Dat is niet helemaal waar. Als werkgever heeft de gemeente bij de verloning ten onrechte geen bijtelling toegepast (verklaring geen privĂ©gebruik ontbrak), dus daar mag de Belastingdienst ook best nog even op visite.

Je vraagt je trouwens af of de fiscale check van bewindspersonen in spe wel voldoende proactief is. Nu de Belastingdienst een verzwegen fiscale bijtelling kennelijk niet wist te achterhalen, lijkt een meer materiële controle geschikter.

Maar het begint en eindigt bij de bewindsman. Weerwind heeft zelf geen juiste aangifte inkomensbelasting gedaan. Is dat eigenlijk belastingfraude? Zijn partijgenoten in de Kamer zullen het antwoord wel weten.

Metadata

Rubriek(en)
Autobelastingen
Wetsartikelen
Auteur(s)
mr. dr. M.P.A. Spanjers
Columnist
NLF-nummer
NLF-P 2023/6
Publicatiedatum
20 februari 2023
bwbr0011353&artikel=3.20

Naar de bovenkant van de pagina