Samenvatting
De staatssecretaris heeft het rapport van de Dienst Wegverkeer (RDW) en de Belastingdienst over het digitaliseren van de BPM-aangifte aan de Tweede Kamer aangeboden. De uitkomsten van het onderzoek zijn positief. De RDW en de Belastingdienst zijn gezamenlijk in staat om een digitaal portaal in te richten waarin zowel de aanvraag voor de inschrijving van een motorrijtuig in het kentekenregister als de aangifte en betaling voor de verschuldigde BPM wordt gedaan.
Het doel van de digitalisering van de BPM-aangifte is om de administratieve lasten voor zowel burgers als ondernemers te verlichten. Dit proces moet sneller en efficiënter worden door gegevens slechts één keer in te voeren, wat ook het aantal fouten zal verminderen. De digitalisering zorgt daarnaast voor een veiligere en transparantere communicatie met de Belastingdienst en draagt bij aan een effectiever toezicht op de parallelimport van voertuigen.
Vooralsnog worden er twee fasen onderscheiden. In de eerste fase staat de integratie van het BPM-aangifteformulier centraal in het reeds aanwezige proces voor de aanvraag van de inschrijving van een motorrijtuig. In fase 2 wordt het taxatierapport verder gedigitaliseerd.
De digitalisering wordt in 2026 operationeel verwacht.