Direct naar content gaan

Gerelateerde content

  • Wet en parlementaire geschiedenis
  • Internationale regelgeving
  • Lagere regelgeving
  • Besluiten
  • Jurisprudentie
  • Commentaar NLFiscaal
  • Literatuur
  • Recent

Politieke column

Enkele dagen voorafgaand aan de plenaire behandeling van het Belastingplan 2023 kwam daar het hoerenmomentje van belastingstaatssecretaris Van Rij. Voor de machtige en geƫigende lobbyisten is de bewindsman gewillig gaan liggen. Het pijnlijkste is nog dat de maatschappelijk beschimpten de rotzooi van zijn escapade in de mik geschoven krijgen.

Ik had het niet verwacht. Van Rij toonde zich vanaf zijn aantreden toch echt best mans, en vooral vastberaden zijn eigen weg te gaan. Natuurlijk liet hij zich eerder door de broer van de Koning in de maling nemen met de introductie van een fiscale faciliteit voor start-ups en scale-ups, maar dit koninklijk paasei (zie NLF-P 2022/10) was nog een relikwie van zijn voorganger. Nu is er geen vergoelijking meer. Dit is het ergerlijke ouderwetse handjeklap, dat al decennialang debet is aan de verschraling van ons belastingstelsel.

Waar gaat deze ophef nou over? Het kabinet wil van de belastingvoordelen voor de grijze kentekens af. Voor bestelautoā€™s van ondernemers geldt een voordeel in de aanschafbelasting (BPM) en de motorrijtuigenbelasting (MRB). Toen het kentekenbewijs nog uit papieren delen bestond, was deel 1 voor bedrijfsautoā€™s grijs gekleurd, vandaar de naam.

Uit het oogpunt van gelijkheid en milieubeleid zijn deze belastingvoordelen voor grijze kentekens nauwelijks verdedigbaar. Het verschillend belasten van voertuigen is niet meer van deze tijd, hoewel ik snap dat bestaande belastingvoordelen worden gekoesterd. Kijk, het gaat altijd om het rammelende bestelbusje van de ploeterende timmerman, maar onder de belastingvoordelen vallen ook die kolossale Amerikaanse pick-ups die twee parkeerplaatsen nodig hebben, Ć©n dan nog uitsteken.

Het belastingvoordeel voor grijze kentekens past totaal niet in de agenda van een bewindsman die roeptoetert dat hij fiscale uitzonderingen wil schrappen en beperken. Hij is alvast begonnen met de middelingsregeling, hij doet wat met de FOR en de combinatiekorting, maar als het echte werk daar is om fiscale franje te schrappen, kiest hij niet voor de rechte rug maar gaat gewillig op de rug liggen.

Toen de in het coalitieakkoord opgenomen afschaffing van de BPM-vrijstelling minder bleek op te leveren dan eerder gedacht door de rekenaars, werd besloten ook te knabbelen aan het bijzondere MRB-tarief. Zo staat het netjes in het Belastingplan. Zo ging het naar de Afdeling advisering van de Raad van State. Zo ging het de schriftelijke ronde in de Tweede Kamer in. Zo was het onderdeel van de twee wetgevingsoverleggen.

En dan opeens, net voor de plenaire behandeling van het wetsvoorstel, besluit belastingstaatssecretaris Van Rij slinks nog even wat te wijzigen. Na druk van de lobbyisten van VNO-NCW en MKB-Nederland gaat het geknabbel aan het bijzondere MRB-tarief voor grijze kentekens niet door. Euforisch zijn ze in de Haagse Malietoren, het hoofdkwartier van de lobbyclubs. Na het debacle met de afschaffing van de dividendbelasting lukte het enige tijd niet meer om een deuk in een ontdooid pakje boter te slaan, maar dit was toch weer ouderwets succesvol de mannetjesputter uithangen.

Hier krijg ik al jeuk van, maar het wordt problematisch eczeem als ik zie dat de kansspelbelasting en de accijns op rooktabak worden verhoogd om het plaatje budgettair sluitend te krijgen. Dat plaatje is trouwens willekeurig geneuzel van de ambtenaren op het ministerie van Financiƫn. Maar die dekking. Wat een lafheid om gokkers en rokers de rekening van deze lobby te laten betalen. Er kan nooit wat, maar over acht weken (1 januari 2023) staan gokkers al aan de lat. De extra accijnsverhoging gaat in per 1 april 2023. Het is zo verschrikkelijk makkelijk om de morele belastingridder uit te hangen. Het is nog bezopener dat in dit geval burgers de rekening krijgen. Dus ondernemersorganisaties duiken hitsig op belastingstaatssecretaris Van Rij en burgers moeten daarvoor dokken. Een schaamteloos hoerenmomentje.

Metadata

Rubriek(en)
Autobelastingen
Auteur(s)
Michiel Spanjers
Columnist
NLF-nummer
NLF-P 2022/39
Publicatiedatum
8 november 2022

Naar de bovenkant van de pagina