15 oktober 2021
Update noot bij nota naar aanleiding van het verslag
Dat veel Kamerleden vragen hebben over de specifieke situaties waarin het kabinet verwacht de delegatiegrondslag in te zullen gaan zetten en wanneer hier een concrete invulling aan zal worden gegeven was te verwachten. Het is opmerkelijk dat slechts het in de memorie van toelichting genoemde voorbeeld van de situatie rondom de minnelijke schuldsanering natuurlijke personen (MSNP) in beeld is. Er wordt nog onderzoek gedaan naar andere situaties of groepen waarvoor de voorgestelde delegatiebepalingen mogelijk kunnen worden ingezet.
Het is prettig om te lezen dat onterecht handelen of nalaten breder moet worden uitgelegd dan louter handelen in strijd met de wet. Er wordt gedoeld op een handelen of nalaten in strijd met enig wettelijk voorschrift, enig algemeen rechtsbeginsel of fundamenteel recht of geldende jurisprudentie. Maar ook situaties van systeemfalen, zoals dat zich voordeed in de Kinderopvangtoeslagaffaire, vallen hieronder.
Artikel 63a AWR
1In bij algemene maatregel van bestuur aan te wijzen groepen van gevallen, waarin een onterecht handelen of nalaten door de inspecteur ten aanzien van verscheidene belanghebbenden heeft geleid tot onbillijkheden van overwegende aard, welke onbillijkheden zodanig zijn dat het overduidelijk onredelijk is deze voor rekening van die belanghebbenden te laten, is Onze Minister bevoegd volgens bij algemene maatregel van bestuur te stellen regels en binnen bij die algemene maatregel van bestuur te stellen kaders een tegemoetkoming aan die belanghebbenden toe te kennen.2Bij algemene maatregel van bestuur kunnen regels worden gesteld over het uitwisselen van gegevens en inlichtingen die van belang kunnen zijn voor de toekenning van de tegemoetkoming tussen Onze Minister, Openbare lichamen met uitzondering van de openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba en rechtspersonen die bij of krachtens een bijzondere wet rechtspersoonlijkheid hebben verkregen, de onder hen ressorterende instellingen en diensten en lichamen die hoofdzakelijk uitvoering geven aan het beleid van het Rijk. Voorts kunnen bij algemene maatregel van bestuur regels worden gesteld op grond waarvan administratieplichtigen als bedoeld in artikel 52 desgevraagd aan Onze Minister gegevens en inlichtingen kunnen verstrekken welke voor de toekenning van de tegemoetkoming van belang kunnen zijn.3De tegemoetkoming blijft achterwege voor zover op andere wijze in een tegemoetkoming of vergoeding ter zake van de onbillijkheden van overwegende aard is of wordt voorzien.4De voordracht voor een krachtens het eerste of tweede lid vast te stellen algemene maatregel van bestuur wordt niet eerder gedaan dan vier weken nadat het ontwerp aan beide Kamers der Staten-Generaal is overgelegd.
Artikel 69a IW 1990
1In bij algemene maatregel van bestuur aan te wijzen groepen van gevallen, waarin een onterecht handelen of nalaten door de ontvanger ten aanzien van verscheidene belanghebbenden heeft geleid tot onbillijkheden van overwegende aard, welke onbillijkheden zodanig zijn dat het overduidelijk onredelijk is deze voor rekening van die belanghebbenden te laten, is Onze Minister bevoegd volgens bij algemene maatregel van bestuur te stellen regels en binnen bij die algemene maatregel van bestuur te stellen kaders een tegemoetkoming aan die belanghebbenden toe te kennen.2Bij algemene maatregel van bestuur kunnen regels worden gesteld over het uitwisselen van gegevens en inlichtingen die van belang kunnen zijn voor de toekenning van de tegemoetkoming tussen Onze Minister, Openbare lichamen met uitzondering van de openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba en rechtspersonen die bij of krachtens een bijzondere wet rechtspersoonlijkheid hebben verkregen, de onder hen ressorterende instellingen en diensten en lichamen die hoofdzakelijk uitvoering geven aan het beleid van het Rijk. Voorts kunnen bij algemene maatregel van bestuur regels worden gesteld op grond waarvan administratieplichtigen als bedoeld in artikel 52 van de Algemene wet inzake rijksbelastingen desgevraagd aan Onze Minister gegevens en inlichtingen kunnen verstrekken welke voor de toekenning van de tegemoetkoming van belang kunnen zijn.3De tegemoetkoming blijft achterwege voor zover op andere wijze in een tegemoetkoming of vergoeding ter zake van de onbillijkheden van overwegende aard is of wordt voorzien.4De voordracht voor een krachtens het eerste of tweede lid vast te stellen algemene maatregel van bestuur wordt niet eerder gedaan dan vier weken nadat het ontwerp aan beide Kamers der Staten-Generaal is overgelegd.