Direct naar content gaan

Gerelateerde content

Samenvatting

X (belanghebbende) heeft op 18 april 2018 ter zake van de registratie van een BMW Coupé 435d xDrive M Sport € 1.648 aan BPM aangegeven. Datum eerste toelating van de auto is 15 maart 2016. X heeft in haar aangifte een CO2-uitstoot vermeld van 147 g/km. Voorts is de handelsinkoopwaarde van de auto volgens het bij de aangifte gevoegde taxatierapport geraamd op € 1.490,50 negatief omdat de waarde in onbeschadigde staat van een soortgelijke auto (€ 41.209,42) lager is dan de gecalculeerde schade aan de auto (€ 42.699,92). Na hertaxatie door DRZ is aan X een naheffingsaanslag BPM van € 4.328 opgelegd.

X heeft beroep (ongegrond) en hoger beroep ingesteld.

In casu is de CO2-uitstoot van de auto in gram per kilometer niet uit het kentekenregister gebleken. Er is geen typegoedkeuring verleend, noch is een certificaat van overeenstemming (CVO) afgegeven. Wel heeft een individuele goedkeuring plaatsgevonden waarin een CO2-uitstoot van 147 g/km genoemd staat, zodat met toepassing van deze waarde de historische nieuwprijs moet worden vastgesteld. Anders dan de Inspecteur bepleit, dient voor de verschuldigde BPM niet te worden uitgegaan van de CO2-uitstoot (en dus de bruto BPM) van referentieauto’s, maar van de CO2-uitstoot (en dus de bruto BPM) van de auto zelf. Het gelijk is op dit punt aan X.

Hof Den Haag acht aannemelijk dat de auto vanwege de jonge leeftijd, de mate van exclusiviteit, de omvang van ernstige schade en gegeven de blijvende status van de auto als ex-schade-auto, in waarde is gedaald, welke waardedaling in goede justitie wordt vastgesteld op € 10.000. De naheffingsaanslag wordt verminderd naar € 2.722.

Metadata

Rubriek(en)
Autobelastingen
Belastingtijdvak
2018
Instantie
Hof Den Haag
Datum instantie
22 december 2021
Rolnummer
21/00239
ECLI
ECLI:NL:GHDHA:2021:2567
NLF-nummer
NLF 2022/0142
Aflevering
13 januari 2022
bwbr0005813&artikel=6a,bwbr0005813&artikel=6a

Naar de bovenkant van de pagina