Samenvatting
De Tweede Kamer heeft dit wetsvoorstel op 18 februari 2025 aangenomen.
Met dit voorstel worden de regels voor de toegang tot geregistreerde informatie over de uiteindelijk belanghebbende (in het Engels: ultimate beneficial owner, afgekort UBO) van zowel vennootschappen en andere juridische entiteiten als trusts en soortgelijke juridische constructies aangepast. In dit register staat wie de eigenaar is van een organisatie, of wie zeggenschap of een belang heeft.
Deze aanpassing houdt in dat de toegang tot het UBO-register wordt beperkt tot de volgende groepen:
- partijen waarvan op basis van de antiwitwasrichtlijn verplichte toegang moet worden geregeld, te weten: de bevoegde autoriteiten en Financial Intelligence Units, de meldingsplichtige entiteiten in het kader van het cliëntenonderzoek dat zij op grond van de antiwitwasrichtlijn moeten verrichten en elke natuurlijke persoon of rechtspersoon die een legitiem belang kan aantonen;
- partijen die toegang krijgen in het belang van de naleving van sancties en het toezicht en de handhaving daarop;
- bestuursorganen en rechtspersonen met een overheidstaak waarvoor het in verband met een wettelijke of Europeesrechtelijke verplichting of bevoegdheid noodzakelijk is om UBO’s te achterhalen; en
- partijen die staan ingeschreven in de UBO-registers, voor zover het hun eigen gegevens betreft.
De Nederlandse regelgeving ter voorkoming van het gebruik van het financiële stelsel voor het witwassen van geld en het financieren van terrorisme vloeit grotendeels voort uit richtlijnen van de Europese Unie en standaarden van de internationale Financial Action Task Force. Hiervoor is in Nederland de gewijzigde antiwitwasrichtlijn geïmplementeerd (35 819). Deze richtlijn kent twee regimes voor het registreren van informatie over UBO’s: één voor vennootschappen en andere juridische entiteiten die op het grondgebied van de lidstaat zijn opgericht en één voor trusts en soortgelijke constructies. In Nederland is, overeenkomstig de richtlijn, geregeld dat eenieder toegang kan krijgen tot informatie over UBO’s van juridische entiteiten. In een uitspraak van het HvJ over het Luxemburgse UBO-register wordt een specifiek onderdeel van de gewijzigde Europese antiwitwasrichtlijn over de openbare toegankelijkheid van het UBO-register ongeldig verklaard. Na deze uitspraak is informatieverstrekking uit het UBO-register stopgezet (Kamerstukken 2022/23, 31 477, 85). Dit wetsvoorstel dient ertoe dat bevoegde partijen weer toegang kunnen krijgen tot het register.