Gerelateerde content
    • Wet en parlementaire geschiedenis(7)
  • Internationale regelgeving(2)
  • Lagere regelgeving
  • Besluiten(1)
  • Jurisprudentie
  • Commentaar NLFiscaal(26)
  • Literatuur(3)
  • Recent
  • Annotatie wetsgeschiedenis NLFiscaal(3)

Op 25 mei 2018 is de DAC6-richtlijn aangenomen, die een meldingsplicht introduceert voor bepaalde grensoverschrijdende constructies. Deze richtlijn is in Nederland geïmplementeerd in de Wet op de internationale bijstandsverlening bij de heffing van belastingen. 


In dit artikel bespreken Nina Berndsen en Frederik Boulogne welke gevolgen de DAC6-meldingsplicht meebrengt voor een in Nederland werkzame bedrijfsfiscalist van een multinationale onderneming.

1. Inleiding

Op 25 mei 2018 is de DAC6-richtlijn aangenomen, die een meldingsplicht introduceert voor bepaalde grensoverschrijdende constructies.1 Deze richtlijn is in Nederland geïmplementeerd in de Wet op de internationale bijstandsverlening bij de heffing van belastingen.2

In dit artikel bespreken wij welke gevolgen de DAC6-meldingsplicht meebrengt voor de bedrijfsfiscalist, waaronder wij verstaan een in Nederland werkzame bedrijfsfiscalist van een multinationale onderneming.3 Wij gaan ervan uit dat deze multinationale onderneming regelmatig samenwerkt met adviseurs die niet in loondienst zijn bij de desbetreffende onderneming en dat de onderneming (mogelijk) betrokken is bij meldingsplichtige grensoverschrijdende constructies. Indien gemeld moet worden, rijzen drie vragen:

bwbr0002320&artikel=16&lid=7,bwbr0003954&artikel=2a,bwbr0003954&artikel=8,bwbr0003954&artikel=11,bwbr0003954&artikel=14,bwbr0003954&artikel=19,bwbr0003954&artikel=28

X