Direct naar content gaan

Gerelateerde content

  • Wet en parlementaire geschiedenis
  • Internationale regelgeving
  • Lagere regelgeving
  • Besluiten
  • Jurisprudentie
  • Commentaar NLFiscaal
  • Literatuur
  • Recent

Samenvatting

De maatschappij is momenteel onderhevig aan digitalisering. Veel bedrijven maken daarom een digitale transformatie door. In dit artikel beschrijft de auteur wat deze verandering betekent voor de fiscale functie van bedrijven. In het bijzonder wordt aan de hand van literatuur, (eigen) praktijkervaringen en actuele ontwikkelingen op een gestructureerde manier aangegeven in hoeverre een Tax Control Framework (TCF) moet worden aangepast aan de nieuwe digitale wereld. De rol van tax technology wordt daarbij niet vergeten. 


Dit artikel is als essay geschreven in het kader van het Executive programma ‘Tax Assurance in een digitale wereld’ (Nyenrode Business University) en gepubliceerd in de bijbehorende essaybundel. Het artikel is op persoonlijke titel geschreven.

1. Inleiding

Mede onder invloed van COVID-19 maken veel bedrijven momenteel een (versnelde) digitale transformatie door.Digitalisering helpt bedrijven om activiteiten aan te scherpen en te verbeteren en om waarde toe te voegen voor hun klanten. Bedrijven investeren daarom in digitalisering, data-analyse en innovatie van producten en processen om hun algemene economische productiviteit te verhogen. Dit gaat stap voor stap, van cloud-migraties en app-ontwikkeling tot een bedrijfsbrede digitale transformatie. Hierdoor veranderen bedrijfsprocessen en bedrijfsmodellen en maken bijvoorbeeld klassieke verkooppunten plaats voor e-commerce met platforms zoals Amazon, AliExpress en Bol.com. Doordat steeds meer transacties uitsluitend via slimme en simpele oplossingen digitaal plaatsvinden, groeit de beschikbare hoeveelheid data. Deze data kunnen vervolgens weer gebruikt worden om processen realtime aan te sturen en te optimaliseren. Logistiek slimme distributiecentra, die soms al gebruikmaken van robots, zorgen voor een steeds hogere efficiëntie van producten en diensten. Op die manier proberen bedrijven de verwachtingen te overtreffen en te zorgen voor de ultieme klantervaring.

Uit de eerste alinea blijkt al dat digitale transformatie verder gaat dan digitale reparatie of optimalisatie van bestaande IT-systemen. Het betreft de verandering van bedrijfsprocessen – die vaak al lang bestaan – waarbij digitalisering een dominante rol speelt. Daarnaast wordt digitalisering ingezet om traditionele bedrijfsmodellen te veranderen; dat wil zeggen de wijze waarop meerwaarde wordt geleverd in een bepaalde branche. Ten slotte moet, naast een bedrijfsbrede uitrol van IT- en dataprogramma’s, iedere medewerker de juiste mentaliteit krijgen om de digitale transformatie een succes te laten zijn. Dat betekent het loslaten van oude (vertrouwde) systemen en werkwijzen en het leren omgaan met nieuw (digitale) technologieën. Het is zowel een proces als een mindset, een werk van tegelijk lange adem en urgentie; het vereist leiderschap en visie. Niet alleen een digitale transformatie, maar dus ook een mentale of culturele transformatie!

Log hier in om verder te lezen

Metadata

Rubriek(en)
Overig
Auteur(s)
Roel van der Wilt
PostNL
NLF-nummer
TaxTech 2022/3
Judoreg
NFB5167
Publicatiedatum
29 juli 2022

Naar de bovenkant van de pagina