Direct naar content gaan

Gerelateerde content

  • Wet en parlementaire geschiedenis
  • Internationale regelgeving
  • Lagere regelgeving
  • Besluiten
  • Jurisprudentie
  • Commentaar NLFiscaal
  • Literatuur
  • Recent

Samenvatting

Portugal kent een belasting die eenmalig geheven wordt wanneer, kort gezegd, een personenauto op de Portugese markt wordt gebracht. De belasting varieert naar gelang de cilinderinhoud. Voor uit EU-lidstaten geïmporteerde gebruikte auto’s wordt de belasting met 18% verlaagd wanneer de auto voorafgaand aan de import 1 tot 2 jaar is gebruikt, met 24% na 2 tot 3 jaar gebruik, 32% na 3 tot 4 jaar gebruik enzovoorts. Na 8 jaar gebruik is de korting 67%. Gomes Valente voerde op 16 september 1996 een BMW 325 turbodiesel van december 1991 in die hij in Frankrijk had gekocht voor 2.500.000 PTE. Daarvoor moest hij 1.856.994 PTE belasting betalen. Gomes stelde zich op het standpunt dat de belasting aldus in geen enkele verhouding staat tot de werkelijke waarde van de auto, waardoor de import van gebruikte auto’s uit andere lidstaten gediscrimineerd wordt. Aldus wordt artikel 95,lid 1 EG-verdrag geschonden. Daarmee is het Hof – gegeven de toelichtingen die de Portugese fiscus heeft kunnen geven - het kennelijk eens. Forfaitaire regelingen zijn niet verboden maar zij moeten wel een passend instrument zijn om de werkelijke waarde te bepalen. Het Hof beslist in dit geval tevens dat indien de Commissie een regeling in een lidstaat aanvankelijk in strijd acht met de EU-regels maar uiteindelijk de niet-nakominsprocedure niet heeft doorgezet dat met name de hoogste rechter van een lidstaat niet ontslaat van zijn verplichting om in het belang van de eenheid van rechtspraak zo’n regeling aan het Hof voor te leggen.

Metadata

Rubriek(en)
Overig
Instantie
HvJ
Datum instantie
22 februari 2001
Rolnummer
C-393/98

Naar de bovenkant van de pagina