RECHTBANK LEEUWARDEN
Sector bestuursrecht, belastingkamer
procedurenummer: AWB 10/1003
uitspraak van de meervoudige kamer van 31 augustus 2011 als bedoeld in afdeling 8.2.6 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb)
in het geding tussen
Politieregio [regio],
gevestigd te [vestigingsplaats],
eiseres,
gemachtigde [gemachtigde eiseres],
en
de inspecteur van de Belastingdienst/Noord/kantoor Assen,
verweerder,
gemachtigde [gemachtigde verweerder].
Procesverloop
Verweerder heeft aan eiseres over het tijdvak 2005 een naheffingsaanslag (aanslagnummer [nummer]) loonbelasting en premie volksverzekeringen (LB/PVV) opgelegd ten bedrage van € 2.715, vermeerderd met € 462 aan heffingsrente.
Verweerder heeft bij uitspraak op bezwaar van 6 april 2010 de naheffingsaanslag, alsook de beschikking heffingsrente gehandhaafd.
Eiseres heeft daartegen bij brief van 12 mei 2010, ontvangen bij de rechtbank op 17 mei 2010, beroep ingesteld.
Verweerder heeft de op de zaak betrekking hebbende stukken overgelegd en een verweerschrift ingediend.
Partijen hebben vóór de zitting nadere stukken ingediend. Deze stukken zijn telkens in afschrift verstrekt aan de wederpartij.
Het onderzoek ter zitting heeft plaatsgevonden op 21 april 2011 te Leeuwarden.
Namens eiseres is daar verschenen [X], alsmede eiseres' gemachtigde.
Verweerder is daar vertegenwoordigd door zijn gemachtigde, bijgestaan door
[bijstand].
Eiseres heeft voor de zitting een pleitnota toegezonden aan de rechtbank en (door tussenkomst van de griffier) aan verweerder, welke pleitnota met instemming van partijen wordt geacht ter zitting te zijn voorgedragen.
Verweerder heeft ter zitting een pleitnota voorgedragen en exemplaren daarvan overgelegd aan de rechtbank en aan eiseres.
Eiseres heeft verklaard geen bezwaar te hebben tegen overlegging van de bij verweerders pleitnota behorende bijlagen.
Van het verder ter zitting verhandelde is een proces-verbaal opgemaakt, waarvan een afschrift aan deze uitspraak is gehecht.
Het onderhavige beroep is namens eiseres ingesteld door [Y] en voortgezet door [gemachtigde eiseres]. Zoals ter zitting door de rechtbank met partijen is afgestemd, heeft eiseres na afloop van de mondelinge behandeling van de zaak, alsnog de stukken overgelegd, waaruit blijkt dat degene die de reeds overgelegde volmacht heeft verleend, daartoe bevoegd was.
Motivering
Feiten
Op grond van de stukken van het geding en het verhandelde ter zitting staat het volgende vast:
1.1 Eiseres is inhoudingsplichtige ten aanzien van de politie-beambten van het politiekorps [regio]. De rechtspositie van politie-beambten is geregeld in het Besluit algemene rechtspositie politie (BARP).
1.2 Verweerder heeft bij eiseres een boekenonderzoek ingesteld, waarvan hij de uitkomsten in het rapport van 30 oktober 2008 heeft vastgelegd. Verweerder schrijft daarin onder meer:
"Immateriële schadevergoeding
Door inhoudingsplichtige worden onder de naam 'schadeverg. pers’ onbelaste vergoedingen
uitbetaald aan diverse werknemers.
Dit betreft de uitkering van immateriële schade welke door de agent, als slachtoffer van agressie en/of geweld, tijdens de uitoefening van zijn werk is opgelopen.
In voorkomende zaken wordt de agent gevraagd zijn schadeclaim te voegen met de strafzaak tegen de desbetreffende verdachte.
Bij de veroordeling door de strafrechter wordt de immateriële schade al dan niet toegekend. Bij toekenning wordt de schadevordering, direct na de uitspraak, via Akte van Cessie overgedragen aan de werkgever.
De overdracht van de vordering is geregeld in artikel 69 BARP (zie onderstaand kader).
Artikel 69
3. Aan de ambtenaar wordt de immateriële schade die hij ten gevolge van de uitoefening van zijn dienst lijdt in geld vergoed, voor zover hij terzake van deze schade op basis van een
onherroepelijke rechterlijke uitspraak tegenover derden rechten op betaling van een geldsom kan doen gelden en mits hij deze rechten binnen zes maanden na de definitieve rechterlijke uitspraak cedeert aan de regio, de Staat der Nederlanden dan wel aan het LSOP.
4. Indien de regio, het Rijk, het LSOP dan wel ITO ter zake van de door voornoemde cessies verkregen rechten een civiele vordering instelt, worden de kosten die hieruit voor de regio, het Rijk, het LSOP dan wel ITO voortvloeien, niet op de ambtenaar verhaald.
Het is niet vanzelfsprekend dat de uitbetaalde schade bedragen onbelast betaald konden worden. Gelet op het fiscale belang en de mogelijke gevoeligheid van dit onderwerp hebben wij besloten deze kwestie voor te leggen aan het Ministerie van Financiën.
Correcties worden vooralsnog dan ook niet toegepast.
Het boekenonderzoek kan ten aanzien van dit onderdeel daarom ook nog niet definitief worden afgesloten. Wij behouden ons dan ook ten aanzien van dit onderdeel het recht voor zonodig naheffingsaanslagen op te kunnen leggen.".
1.3 Verweerder heeft eiseres bij brief van 26 januari 2009 nader geïnformeerd en daarin onder meer geschreven:
"Tijdens de controle is geconstateerd dat door de politie onbelaste vergoedingen worden uitbetaald aan het personeel onder de naam “schadeverg. pers”
Indien een agent, als slachtoffer van agressie, een schadevergoeding van de rechter krijgt toegewezen, neemt de politie als werkgever, deze vordering over.
In artikel 69 van het Barp is geregeld dat de agent de volledige vordering uitbetaald krijgt. Hiervoor geldt dan als voorwaarde dat de vordering wordt overgedragen aan de politie via een akte van cessie.
De werkgever is niet (mede) aansprakelijk voor de schade van de werknemers. De schadevergoeding op zich is dan ook geen loon van de werkgever.
De betaling vormt echter wel loon. Het feit dat de daders de schade hebben veroorzaakt leidt er niet toe dat de betalingen hun oorzaak niet in de dienstbetrekking kunnen vinden. Of de betalingen hun grond vinden in de dienstbetrekking dient beoordeeld te worden aan de hand van de feiten en omstandigheden die de dienstbetrekking betreffen. De politie heeft als werkgever betaald om te voorkomen dat de werknemers bij de invordering geconfronteerd worden met financieel onvermogen van de daders.
De vorderingen worden door de politie verhaald op de daders. In onderstaande tabel zijn de overgenomen vorderingen per jaar uitgesplitst.
Bij de afronding van de controle is door ons een voorbehoud gemaakt met betrekking tot dit onderdeel. Nu de conclusie is dat er sprake is van loon, leggen wij u een correctieverplichting op.
Indien u het niet eens bent met de genoemde bedragen per jaar verzoeken wij u contact op te nemen. Indien u zich kunt vinden in de bedragen verzoeken wij u ons schriftelijke te berichten op welke wijze (via eindheffing) en wanneer u deze correcties heeft verwerkt in een correctiebericht. De bedragen uitbetaald in het jaar 2008 zullen door middel van een correctiebericht op individueel niveau moeten worden aangegeven.".
1.4 Verweerder heeft eiseres bij brief van 23 september 2009 nader geïnformeerd en daarin onder meer geschreven:
"Tijdens de recent afgeronde controle loonheffingen is geconstateerd dat door de politie [regio] onbelaste vergoedingen zijn uitbetaald onder de naam “schadeverg. pers”.
In onze brief van 26 januari 2009 is één en ander reeds verwoord. Naar aanleiding van deze brief heeft u verzocht om een ruimere reactietermijn. Na de reactietermijn heeft u aangegeven dat u het niet eens bent met het belasten van deze vergoeding.
Wij blijven bij het standpunt welke door ons is ingenomen in de brief van 26 januari 2009 Om de gevolgen van dit standpunt juist af te handelen, delen wij u mede dat er over het jaar 2005 een naheffingsaanslag zal worden opgelegd en dat wij over de jaren 2006 en 2007 u
een correctieverplichting opleggen. Hieronder zijn de gevolgen per jaar uitgewerkt.
Naheffingsaanslag 2005 loonbelastingnummer [nummer]
Over het jaar 2005 zal op basis van artikel 20 Algemene wet inzake rijksbelastinge een
naheffingsaanslag worden opgelegd. De verschuldigde belasting is vastgesteld op basis van artikel 31 lid1 letter a Wet op de loonbelasting 1964.
De naheffingsaanslag bedraagt:
(…)
Correctieverplichting 2006 en 2007
Over de uitbetaling van de schadevergoeding in het jaar 2006 en 2007 leggen wij u
een correctieverplichtig op. De correcties moeten worden doorgevoerd overeenkomstig onderstaande gegevens.
correctieverplichting overzicht 2006 aansluitnummer [nummer]
correctieverplichting overzicht 2007 aansluitnummer [nummer]