Direct naar content gaan

Gerelateerde content

  • Wet en parlementaire geschiedenis
  • Internationale regelgeving
  • Lagere regelgeving
  • Besluiten
  • Jurisprudentie
  • Commentaar NLFiscaal
  • Literatuur
  • Recent

Samenvatting

Finland kent een belasting die motorrijtuigenbelasting heet maar kennelijk een belasting is naar de waarde van een auto. Voor ingevoerde auto’s wordt de waarde forfaitair bepaald. Auto’s die minder dan 6 maanden oud zijn worden als nieuw aangemerkt en voor oudere auto’s wordt gedurende een bepaalde tijd vanaf de zevende maand per maand telkens 0,5% van de nieuwwaarde afgetrokken. Dat leidt tot een veel hogere waarde dan de waarde van gebruikte auto’s op de binnenlandse markt. Daarmee komt Finland in strijd met artikel 95 van het EG verdrag dat concurrentievervalsing verbiedt. De achterliggende gedachte dat de ingevoerde auto nog handelsstadia moet doorlopen om een gebruiker te bereiken verwerpt het Hof. Bij de beoordeling van de waarde van een ingevoerde gebruikte auto moet deze vergeleken worden met eenzelfde auto of één met zodanige eigenschappen dat discriminatie is uitgesloten. Op die belasting wordt nog een zogenaamde belasting naar de toegevoegde waarde gezet. Die erkent het Hof niet als een BTW in de zin van de Zesde richtlijn. Zij is echter wel verenigbaar met artikel 33 Zesde richtlijn.

Metadata

Rubriek(en)
Omzetbelasting
Instantie
HvJ
Datum instantie
19 september 2002
Rolnummer
C-101/00

Naar de bovenkant van de pagina