Direct naar content gaan

Gerelateerde content

  • Wet en parlementaire geschiedenis
  • Internationale regelgeving
  • Lagere regelgeving
  • Besluiten
  • Jurisprudentie
  • Commentaar NLFiscaal
  • Literatuur
  • Recent

Samenvatting

In de gemeente Nunspeet is het tarief van de rioolbelasting voor een niet-woning beduidend hoger dan voor een woning. Zowel binnen de tariefstelling voor een woning als voor een niet-woning geldt geen onderscheid naar de omvang van een woning respectievelijk een niet-woning. Anders dan de eigenaar van een recreatiewoning betoogt is er geen sprake van een ongelijke behandeling van gelijke gevallen, maar van een ongelijke behandeling van ongelijke gevallen, aldus het Hof. Het Hof ziet geen reden voor de conclusie dat Nunspeet met deze tarieven de hem door de nationale wetgever gegeven vrijheid bij het vaststellen van tarieven heeft overschreden of onjuist heeft gebruikt. Daarom blijft de aanslag rioolbelasting 2004 in stand. Voor wat betreft de afvalstoffenheffing voor 2004 blijkt dat de eigenaar zijn afval kwijt kan op een plek die 600 meter van de recreatiewoning is verwijderd. Daarmee biedt de gemeente de eigenaar niet de gelegenheid om het huishoudelijk afval dat is ontstaan op haar perceel aan te bieden op een plaats bij of zo dicht mogelijk bij haar perceel. De aanslag afvalstoffenheffing kan reeds daarom niet in stand blijven, aldus het Hof. Voorts oordeelt het Hof dat de eigenaar geen beroep kan doen op het vertrouwensbeginsel. Het feit dat Nunspeet de aanslagen rioolrecht en afvalstoffenheffing over 2002 en 2003 heeft ingetrokken, wil nog niet zeggen dat de eigenaar er op mocht vertrouwen dat hij over 2004 niet zou worden aangeslagen. Tenslotte blijkt dat de gemeentelijke belastingverordening op een juiste wijze bekend is gemaakt.

Metadata

Rubriek(en)
Overig
Belastingtijdvak
2004
Instantie
Hof Arnhem
Datum instantie
17 januari 2006
Rolnummer
04/00806
ECLI
ECLI:NL:GHARN:2006:AV1330

Naar de bovenkant van de pagina