Samenvatting
Tijdens de mondelinge behandeling van het Belastingplan 2018 bleek dat Financiƫn Kamerleden heeft bewerkt om hun verzet te staken tegen het in de heffing betrekken van zogenoemde getto-uitkeringen. Lees en huiver.
Opinie
In een eerdere opinie plaatste ik kritische opmerkingen bij het door de toenmalige staatssecretaris Wiebes van FinanciĆ«n gegeven antwoord op vragen van het Kamerlid Van Rooijen over de Duitse zogenoemde getto-uitkeringen. De redactie van Vakstudie Nieuws heeft net zoān ongemakkelijk gevoel bij de antwoorden als ik, omdat als gevolg van artikel 22 Verdrag Nederland-Duitsland onderscheid wordt gemaakt tussen verschillende categorieĆ«n slachtoffers van het nationaalsocialisme en de Tweede Wereldoorlog. Volgens de redactie van Vakstudie Nieuws was grootmoedigheid hier meer op zijn plaats geweest, mede gelet op het ongetwijfeld geringe financiĆ«le belang voor de Nederlandse staatskas. Uit de op 21 november 2017 gemaakte opmerkingen tijdens de mondelinge behandeling van het Belastingplan 2018 blijkt dat de genieters van de getto-uitkeringen op geen enkele grootmoedigheid hoeven te rekenen. Het Kamerlid Bruins (ChristenUnie) merkte het volgende op:
Van Rooijen liet het volgende optekenen:
Dit gelezen hebbend, vraag ik me af wat āambtelijk FinanciĆ«nā heeft bewogen om met zwaar geschut de Kamerleden terug in het gareel te krijgen. Strijd met het draagkrachtbeginsel? Gold dat niet voor artikel 22 Verdrag Nederland-Duitsland? Ongelijkheid? Met wie? Met de dwangarbeiders die op grond van artikel 22 Verdrag Nederland-Duitsland op verzoek van Duitsland wel geheel buiten de Nederlandse heffing blijven? Aanzienlijke budgettaire gevolgen? Het betrof toch slechts iets meer dan honderd personen? De vrijstelling voor de āartikel 22-dwangarbeidersā had toch juist nauwelijks budgettaire impact? Precedentwerking? Denkt men bij FinanciĆ«n aan het financieel gaan compenseren van (nabestaanden van) slachtoffers van het Nederlandse beleid uit het verleden en wil men over die uitkeringen niet op voorhand het heffingsrecht weggeven? Te veel overhoop halen in het belastingstelsel? Waarom gold dat argument bijvoorbeeld in 2005 niet bij het via een besluit buiten werking stellen van de antihybridebepaling in artikel 24, lid 4, Verdrag Nederland-VS? Waarom zou het voor de getto-uitkeringen niet mogelijk zijn om via een op artikel 63 AWR gebaseerd besluit de werking van artikel 22 Verdrag Nederland-Duitsland uit te breiden naar die uitkeringen?
In het lied āIn The Ghettoā van Elvis Presley komt de volgende passage voor:
Dankzij het offensief van Financiƫn tegen de Kamerleden Bruins en Van Rooijen dreigt dit nu ook te gebeuren met de fiscale behandeling van de getto-uitkeringen. Het zou de nieuwe staatssecretaris van Financiƫn sieren als hij de informatie die over Bruins en Van Rooijen is uitgestort met iedereen in het openbaar deelt.