Direct naar content gaan

Samenvatting

X (bv; belanghebbende) heeft in 2017 BPM betaald voor een ingevoerde, gebruikte auto. Deze auto is niet een zogenoemde ‘ex-rental’. X stelt zich op het standpunt dat zij op grond van artikel 10, lid 7, Wet BPM op de door haar voor de afschrijving gebruikte waarde uit de koerslijst een extra vermindering mag toepassen omdat volgens haar bij de binnenlandse handel in gebruikte personenauto’s rekening wordt gehouden met een waardevermindering wanneer een personenauto een verhuurverleden heeft gehad (‘ex-rental’).

Hof Den Haag heeft geoordeeld dat de Inspecteur dit bezwaar terecht heeft afgewezen.

Tegen dit oordeel heeft X cassatieberoep ingesteld, maar de Hoge Raad verklaart dit ongegrond.

Wanneer in een in de handel algemeen toegepaste koerslijst ‘ex-rental’ als variabele is opgenomen, moet ervan worden uitgegaan dat het in de handel voor de waardebepaling van een personenauto verschil maakt of de desbetreffende personenauto als ‘rental’ is gebruikt of niet. Daaruit volgt dat bij toepassing van die koerslijst de aan deze variabele te verbinden waardevermindering alleen kan worden toegepast op personenauto’s die een ‘ex-rental’ zijn.

Het in artikel 110 VWEU neergelegde discriminatieverbod maakt dit een en ander niet anders, aldus de Hoge Raad.

Don’t be gentle with a rental

Het is een feit van algemene bekendheid dat huurauto’s niet als goed huisvader worden beheerd. Niet omdat deze auto’s slechts aan baldadige vakantiegangers worden verhuurd, maar omdat ze in een korte periode intensief bedrijfsmatig worden gebruikt door een groot aantal verschillende rijders. Huurauto’s zijn daardoor minder geliefd en minder waard. In Duitsland is het zelfs verplicht melding te maken van een verleden als huurauto, bij gebreke waarvan de koop kan worden ontbonden. Vergelijkbaar dus met de situatie in Nederland, waarin ontbinding gerechtvaardigd is als de verkoper een ernstige ex-schade verzwijgt.

Omdat huurauto’s minder waard zijn, kent bijvoorbeeld het koerslijstprogramma van X-Ray de mogelijkheid een ‘ex-rental’ correctie door te voeren. In de onderhavige procedure bij de Hoge Raad stond de vraag centraal of een dergelijke correctie ook kan worden toegepast als de ter registratie ingevoerde auto geen verleden heeft als huurauto. Logischerwijs beantwoordt de Hoge Raad deze vraag ontkennend. Een verleden als huurauto is een belangrijke en kenmerkende voertuigeigenschap die een waardecorrectie rechtvaardigt. Als een auto geen huurverleden heeft, dan is het niet juist hiervoor een correctie toe te passen. Het Europese recht, in het bijzonder artikel 110 VWEU, noopt daar ook niet toe. Een auto met een huurverleden kan namelijk niet dienen als referentieauto voor een auto zonder huurverleden, omdat deze auto’s niet in eenzelfde economische context en concurrentiepositie staan en niet in dezelfde behoefde van de consument voorzien.

Metadata

Rubriek(en)
Autobelastingen
Belastingtijdvak
2017
Instantie
HR
Datum instantie
28 februari 2020
Rolnummer
19/00619
ECLI
ECLI:NL:HR:2020:331
Auteur(s)
mr. S.M. Bothof
123BPM.NL
NLF-nummer
NLF 2020/0621
Aflevering
12 maart 2020
Judoregnummer
JCDI:NFB3107
bwbr0005806&artikel=10,bwbr0005806&artikel=10,bwbr0005813&artikel=8&lid=4,bwbr0005813&artikel=8&lid=4,bwbv0001506&artikel=110,bwbv0001506&artikel=110

Naar de bovenkant van de pagina