Samenvatting
In het Klimaatakkoord is een pakket aan maatregelen afgesproken, waaronder een pakket ter stimulering van emissievrije personenauto’s (EV’s). Daarbij is aangegeven dat jaarlijks een ijking van het stimuleringsinstrumentarium plaatsvindt om de ‘hand aan de kraan’ te houden en over- of onderstimulering te voorkomen. In zijn brief van 16 oktober 2020 heeft de staatssecretaris de Kamer geïnformeerd over de eerste ijking. In deze brief licht hij, mede namens de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, de stand van zaken toe.
De staatssecretaris gaat eerst in op de ‘hand aan de kraan’-systematiek. Vervolgens licht hij de uitkomsten van de raming voor 2021 en de nadere analyse voor de komende jaren toe.
De analyse van de EV-ingroei laat zien dat de verkoop van emissievrije personenauto’s de komende jaren naar verwachting harder gaat dan eerder verwacht en dat de bij het Klimaatakkoord afgesproken bandbreedte qua aantallen structureel wordt overschreden. Daar staat echter wel een hogere CO2-en stikstofreductie tegenover.
Door de snellere ingroei ontstaat ten opzichte van het ingroeipad van het Klimaatakkoord (middenpad) een budgettaire overschrijding van ruim € 570 miljoen, die conform de begrotingsregels gedekt dient te worden. Dit zal gebeuren bij de besluitvorming over de begroting voor 2022.
Als bijlage bij deze brief is het advies opgenomen van het Formule E-team (FET).