Afschaffing van de giftenaftrek in de inkomstenbelasting en in de vennootschapsbelasting.
Van tijd tot tijd komt de maatregel ‘afschaffing van de giftenaftrek’ aan de orde. Om meteen daarna weer in de la te belanden. Afschaffing van de giftenaftrek is een maatregel die volledig haaks staat op alle uitingen van de overheid in dit kader van de laatste jaren. Het kabinet heeft al in 2011 een convenant gesloten met SBF: ‘Ruimte voor geven’, een convenant waarin de regering en de sector intensievere samenwerking aankondigden. Ook in latere uitingen heeft het kabinet steeds aangegeven niet te gaan tornen aan de giftenaftrek. De belangrijkste boodschap na de laatste evaluatie was dan ook dat de giftenaftrek wordt gecontinueerd en er geen versobering plaatsvindt. Wel enige verbeteringen die in de recente verbetervoorstellen zijn aangekondigd en worden uitgewerkt. Ook in de beleidsvisie op filantropie die de minister van Rechtsbescherming ultimo 2019 naar de Tweede Kamer heeft gezonden, stond het speerpunt ‘stimuleren van geefgedrag’ prominent voorop. Het past dan ook niet bij een overheid die betrouwbaar moet zijn om de giftenaftrek af te schaffen.
Bij de genoemde laatste evaluatie van de giftenaftrek zijn wel enige kritische aspecten rondom de uitvoerbaarheid en de handhaafbaarheid van de regeling naar voren gekomen. Maar uiteraard mag dat geen reden zijn voor afschaffing. Juist voor verbetering, een weg die is ingezet met het instellen van de verschillende werkgroepen om hiertoe te komen.
Thema: Vereenvoudiging
Doel: Vereenvoudiging inkomstenbelasting en vennootschapsbelasting
Omschrijving van de maatregel
Afschaffing van de giftenaftrek in de inkomstenbelasting en in de vennootschapsbelasting.
Achtergrond/rationale
Het doel van de giftenaftrek in de inkomstenbelasting (IB) en in de vennootschapsbelasting(Vpb) is bevordering van schenkingen aan, kortgezegd, algemeen nut beogende instellingen (ANBI), steunstichtingen SBBI en verenigingen.
Voor de aftrekbaarheid van giften in de IB gelden de volgende criteria:
gewone giften: uitsluitend aan ANBI’s (waaronder aftrekbaarheid van afgestane vrijwilligersvergoedingen) en steunstichtingen sociaal belang behartigende instelling (SBBI) voor zover het totaal van deze giften uitkomt boven een drempel van 1% van het verzamelinkomen (vóór toepassing van de persoonsgebonden aftrek), met een minimum van € 60, en tot een plafond van 10% van het verzamelinkomen (vóór toepassing van de persoonsgebonden aftrek).
periodieke giften: uitsluitend giften aan ANBI’s of verenigingen mits het een gift voor ten minste vijf jaar met onzekerheidsvereiste betreft en deze is vastgelegd in een notariële of onderhandse akte van schenking.
giften aan culturele ANBI’s: particulieren mogen hun gift met 1,25 vermenigvuldigen voor het bepalen van de hoogte van de giftenaftrek (multiplier). De maximale verhoging is € 1250.
De tabel hieronder geeft dit kort weer:
Â
Periodieke giften (geen drempel en plafond)
Gewone giften (wel drempel en plafond)
ANBI
Aftrekbaar
Aftrekbaar
Culturele instelling ANBIÂ Â
Aftrekbaar (multiplier)
Aftrekbaar (multiplier)
Vereniging
Aftrekbaar
Niet aftrekbaar
Steunstichting SBBI
Niet aftrekbaar
Aftrekbaar
Â
Voor de aftrekbaarheid van giften in de Vpb gelden de volgende criteria:
Giften aan ANBI’s of steunstichtingen SBBI’s zijn aftrekbaar voor zover het totaal van deze giften niet hoger is dan 50% van de winst met een maximum van € 100.000.
Giften aan culturele instellingen mogen worden vermenigvuldigd met 1,5 voor het bepalen van de hoogte van de giftenaftrek (multiplier). De maximale verhoging is € 2500.
De giftenaftrek was aanvankelijk een relatief eenvoudige post in de aangifte IB. Als gevolg van wetgeving betreffende het onderscheid tussen periodieke giften en andere giften, het onderscheid tussen ANBI’s, verenigingen en steunstichtingen SBBI’s en de invoering van de multiplier voor culturele giften, maar ook door de doorontwikkeling van de uitvraag in de aangifte is dit niet meer zo.
De giftenaftrek wordt in de aangifte IB vaak foutief ingevuld en is fraudegevoelig, zo blijkt uit de evaluaties. Een voorbeeld zijn de steunstichtingen SBBI. In de periode 2012-2016 is 115.000 maal giftenaftrek in de IB voor giften aan 8 steunstichtingen SBBI opgevoerd. Het daarbij behorende budgettaire beslag kwam voor de jaren 2012, 2013 en 2014 neer op circa € 16 miljoen per jaar. De Belastingdienst beschikt niet over contra-informatie van de instellingen die giften ontvangen, waardoor toezicht en handhaving arbeidsintensief zijn terwijl het (op individueel niveau) een beperkt fiscaal belang betreft. Het foutief invullen zal minder worden met het zogenoemde slimme invulscherm.
Als gevolg van de invoering van een tweeschijvenstelsel met een basistarief van 37,05% en een toptarief van 49,5% in de inkomstenbelasting en de tariefmaatregel grondslag verminderende posten wordt de giftenaftrek in de IB vanaf 2023 vergolden tegen het basistarief van 37,05%.
Het voordeel van de giftenaftrek slaat primair neer bij de gever. De ontvangende instelling heeft pas profijt als de gever het voordeel doorsluist door een grotere gift te geven. Uit de evaluatie van de giftenaftrek blijkt dat de giftenaftrek voor circa 50% van de gevers (burgers) er niet toe leidt dat zij meer gaan schenken (evaluatie Dialogic). In het evaluatierapport van Dialogic is daarnaast opgenomen dat de giftenaftrek voor bedrijven waarschijnlijk niet doeltreffend werkt.
Effecten
Economie
–
Begroting
Het budgettaire belang van de giftenaftrek in de inkomstenbelasting bedraagt in 2020 € 377 miljoen (MN2020). In de jaren daarna zal het budgettaire belang naar verwachting iets afnemen als gevolg van een verdere beperking van het aftrektarief. Het budgettaire belang van de giftenaftrek in de vennootschapsbelasting bedraagt in 2020 € 9 miljoen (MN2020).
Overig
–
Uitvoeringsaspecten
Afschaffing van de giftenaftrek leidt tot een vereenvoudiging van de inkomstenbelasting en vennootschapsbelasting, doordat een ingewikkeld toe te passen en te controleren aftrekpost verdwijnt.
Belastingplichtigen hoeven giften niet meer bij te houden wat betekent dat een administratieve lastenverlichting wordt gerealiseerd.
De Belastingdienst hoeft de giftenaftrek niet meer te controleren wat leidt tot een daling in de uitvoeringskosten en vereenvoudiging in het toezicht.
Door afschaffing van de giftenaftrek verdwijnt een fraudemogelijkheid (opvoeren van giften die niet aftrekbaar zijn) voor belastingplichtigen die inkomstenbelasting betalen, wat leidt tot een complexiteitsreductie in de aangifte.