Direct naar content gaan

Gerelateerde content

  • Wet en parlementaire geschiedenis
  • Internationale regelgeving
  • Lagere regelgeving
  • Besluiten
  • Jurisprudentie
  • Commentaar NLFiscaal
  • Literatuur
  • Recent

Samenvatting

Het kabinet wil per 2021 een vliegbelasting invoeren: een Europese belasting op luchtvaart, een nationale belasting per vliegtuig of een nationale belasting per vertrekkende passagier. De afgelopen tijd zijn deze opties uit het regeerakkoord voor een vliegbelasting verder uitgewerkt en onderzocht.

Belanghebbenden kunnen van 5 juli tot en met 5 september via internetconsultatie.nl aan de hand van een aantal vragen suggesties geven op de verschillende varianten. In het najaar zal het kabinet een keuze maken welke variant vervolgens wordt uitgewerkt in een wetsvoorstel. Daarna zal de gebruikelijke wetgevingsprocedure worden gestart.

Dit kabinet wil de belastingen vergroenen en de luchtvaartsector verduurzamen. In het regeerakkoord wordt ingezet op een schonere luchtvaart en de introductie van belastingen op luchtvaart. Met de opbrengst van de nieuwe belasting worden de belastingen op werken en ondernemen verlaagd en klimaatmaatregelen gefinancierd. Het kabinet wil hiermee bereiken dat consumenten en bedrijven in hun keuzes meer rekening houden met het milieu. Het gaat onder andere om het zwaarder belasten van gas in plaats van elektriciteit, het verhogen van de afvalbelasting, maar ook de introductie van een nieuwe belasting: de belasting op luchtvaart.

Zoals reeds aangekondigd in het regeerakkoord is het kabinet voornemens per 2021 een Vliegbelasting 2.0 in te voeren.

Staatssecretaris Snel: ‘Vliegen wordt in tegenstelling tot de auto, bus of trein op geen enkele manier belast. Dit wil het kabinet veranderen. In ons omringende landen is er al wel een vliegbelasting en we zoeken dan ook als eerste de Europese samenwerking op.’

Om allerlei polemiek te voorkomen die ontstond bij de invoering en intrekking van de Vliegbelasting 1.0, die van 1 juli 2008 tot en met 30 juni 2009 werd geheven, is er vermoedelijk gekozen voor een grondige voorbereiding. Allereerst is er onderzoek gedaan naar de effecten van een vliegbelasting, uitgevoerd door CE Delft. Uit het onderzoek blijkt dat een belasting op luchtvaart een beperkt, maar positief effect heeft op de Nederlandse welvaart, het BBP en het klimaat. In het onderzoek is een drietal varianten voor de vliegbelasting nader uitgewerkt, te weten:

Metadata

Rubriek(en)
Milieu- en energieheffingen
Belastingtijdvak
2018
Instantie
MvF
Datum instantie
29 juni 2018
Auteur(s)
mr. M.H.N. Hoffer
Deloitte
NLF-nummer
NLF 2018/1550
Aflevering
19 juli 2018
Judoregnummer
JCDI:NFB1663

Naar de bovenkant van de pagina