Direct naar content gaan

Gerelateerde content

  • Wet en parlementaire geschiedenis
  • Internationale regelgeving
  • Lagere regelgeving
  • Besluiten
  • Jurisprudentie
  • Commentaar NLFiscaal
  • Literatuur
  • Recent

Samenvatting

[] 

Richtlijnconforme jurisprudentie

Artikel 6 ATAD1 bevat een algemene antimisbruikregel die blijkens de preambule van de richtlijn tot doel heeft ‘fiscale misbruikpraktijken aan te pakken waartegen nog geen voorzieningen zijn getroffen door middel van doelgerichte bepalingen’ en ‘mazen te dichten zonder dat zij de toepasselijkheid van specifieke antimisbruikregels doorkruisen’. Volgens de Nederlandse wetgever vormt het rechtsmiddel fraus legis een algemeen rechtskader waarmee deze doelen reeds worden bereikt, zodat artikel 6 ATAD1 geen implementatie behoeft. Die benadering lijkt mij niet onjuist, maar aangezien tussen de rechtsregels van de fraus-legis-jurisprudentie en de bepalingen van artikel 6 ATAD1 enige niet onbelangrijke verschillen kunnen worden opgemerkt, vereist zij van onze uitvoerende en rechtsprekende instanties wel een oplettende, richtlijnconforme toepassing van fraus legis. De Hoge Raad heeft overigens al stappen in die richting gezet, met name in de btw. Bij toekomstige onduidelijkheden op dit gebied zal de Hoge Raad op de voet van artikel 267 VWEU prejudiciële vragen moeten voorleggen aan het Hof van Justitie van de Europese Unie. Daarbij zal vermoedelijk meestal de invulling van het motiefvereiste centraal staan, omdat de vaststelling van doel en strekking van de nationale belastingwet een terrein is dat denkelijk aan de nationale rechter voorbehouden blijft.

Fraus legis te soepel?

Metadata

Rubriek(en)
35 030 ATAD1
Instantie
MvF
Datum instantie
17 september 2018
Rolnummer
35 030, 2 en 3
NLF-nummer
NLFs 2018/0336
Aflevering
6 oktober 2018
Judoreg
NFB1868
Auteur(s)
dr. mr. C. Maas
Hoge Raad/Universiteit Leiden

Naar de bovenkant van de pagina