Direct naar content gaan

Gerelateerde content

  • Wet en parlementaire geschiedenis
  • Internationale regelgeving
  • Lagere regelgeving
  • Besluiten
  • Jurisprudentie
  • Commentaar NLFiscaal
  • Literatuur
  • Recent

Samenvatting

Bartosch Airport Supply Services en het Zollamt Wien (douanekantoor Wenen, Oostenrijk) hebben een geschil over de tariefindeling van een elektrische stangloze vliegtuigsleper, die is ontworpen om luchtvaartuigen te trekken en te duwen. Bartosch meent dat het voertuig moet worden ingedeeld onder onderverdeling 8705 90 80 van de GN (douanerecht van 3,7%). De douaneautoriteit heeft echter een bindende tariefinrichting afgegeven waarbij zij dat voertuig als ‘andere’ tractors onder GN-onderverdeling 8701 92 90 heeft ingedeeld (tarief van 7%). In het kader van een geding hierover heeft de verwijzende rechter aan het HvJ een prejudiciële vraag gesteld.

Het HvJ stelt vast dat een voertuig met de kenmerken van de vliegtuigsleper als in het hoofdgeding onder GN-post 8701 valt, aangezien dit voertuig niet wordt gebruikt voor het slepen van defecte voertuigen en geen andere bijzondere functie heeft dan het slepen en duwen van vliegtuigen over korte afstanden. Gelet hierop antwoordt het HvJ op de gestelde vraag dat de GN aldus moet worden uitgelegd dat post 8705 van deze nomenclatuur niet ziet op voertuigen die zijn ontworpen voor het slepen en duwen van luchtvaartuigen, ook wel vliegtuigslepers genoemd, die onder post 8701 van deze nomenclatuur vallen.

Metadata

Rubriek(en)
Douane
Belastingtijdvak
2017
Instantie
HvJ
Datum instantie
24 februari 2021
Rolnummer
C-772/19
ECLI
ECLI:EU:C:2021:141
Auteur(s)
Gooike van Slooten
Deloitte
NLF-nummer
NLF 2021/0533
Aflevering
11 maart 2021
Judoreg
NFB4181

Naar de bovenkant van de pagina