Direct naar content gaan

Gerelateerde content

  • Wet en parlementaire geschiedenis
  • Internationale regelgeving
  • Lagere regelgeving
  • Besluiten
  • Jurisprudentie
  • Commentaar NLFiscaal
  • Literatuur
  • Recent

Samenvatting

Dga’s die bovenmatig geld lenen bij hun eigen vennootschap moeten vanaf 2022 box 2-belasting betalen over leningen die uitstijgen boven € 500.000, eigenwoningschulden uitgezonderd. Over dit wetsvoorstel ‘Excessief lenen bij eigen vennootschap’, dat in september 2018 al is aangekondigd, is het ministerie van Financiën op 4 maart 2019 een internetconsultatie gestart. De einddatum van de consultatie is 1 april 2019.

De maatregel is gericht op dga’s die flinke bedragen van hun vennootschap lenen waarmee zij belastingheffing (langdurig) kunnen uitstellen. In sommige gevallen leidt dit uitstel zelfs tot afstel, omdat door het uitstel soms onvoldoende geld overblijft om de lening terug te betalen. Het kabinet wil deze vorm van belastingontwijking tegengaan. De maatregel betekent bovendien een verlichting voor de toezichtswerkzaamheden van de Belastingdienst.

Alleen dga’s die bovenmatig lenen worden geraakt door de maatregel. Door de invoerdatum van 1 januari 2022 is er bovendien ruime voorbereidingstijd. Dit betekent dat naar verwachting slechts 3% van de ondernemers met een schuld aan hun eigen vennootschap door de maatregel wordt geraakt.

Na de internetconsultatie wordt de wetgeving verder uitgewerkt en ter advies voorgelegd aan de Raad van State. Naar verwachting wordt het wetsvoorstel in de zomer ingediend bij de Tweede Kamer, zodat de maatregelen per 1 januari 2022 in werking kunnen treden.

Laat ik maar direct met de deur in huis vallen. Het conceptwetsvoorstel ‘Excessief lenen bij eigen vennootschap’, zoals dat voor internetconsultatie beschikbaar is gesteld, moet wat mij betreft van tafel. Het bevat namelijk (wezenlijke) systeemfouten en het is in strijd met een faire en rechtvaardige belastingheffing. Bovendien drijft de inkomstenbelastingheffing met het invoeren van weer een fictie verder af van de realiteit. Voor de problemen die dit kan opleveren, hoef ik maar te wijzen naar de procedures over de fictieve box 3-heffing. Naar mijn mening moet de staatssecretaris van Financiën terug naar de tekentafel en serieus gaan nadenken over alternatieven.

Na een schets van de aanloop, het beoogde doel en de achtergrond ga ik in op enkele elementen van het consultatiewetsvoorstel.

Metadata

Rubriek(en)
Inkomstenbelasting
Belastingtijdvak
2022 e.v.
Instantie
MvF
Datum instantie
4 maart 2019
Auteur(s)
mr. dr. J. Ganzeveld
Zelfstandig gevestigd belastingadviseur en extern adviseur BDO
NLF-nummer
NLF 2019/0718
Aflevering
28 maart 2019
Judoregnummer
JCDI:NFB2372

Naar de bovenkant van de pagina