Direct naar content gaan

Gerelateerde content

  • Wet en parlementaire geschiedenis
  • Internationale regelgeving
  • Lagere regelgeving
  • Besluiten
  • Jurisprudentie
  • Commentaar NLFiscaal
  • Literatuur
  • Recent

Samenvatting

Bij de import van motorvoertuigen kan de verschuldigde belasting op personenauto’s en motorrijwielen (hierna: BPM) worden vastgesteld op basis van een koerslijst, dan wel een taxatierapport waarbij een koerslijst als uitgangspunt is genomen voor de handelsinkoopwaarde in onbeschadigde staat. In sommige gevallen blijkt de historische nieuwprijs van het importvoertuig echter af te wijken van de historische nieuwprijs van het motorvoertuig in de koerslijst. Door een hogere historische nieuwprijs van het importvoertuig af te zetten tegen een lagere handelsinkoopwaarde van het motorvoertuig in de koerslijst, kan een (fictief) hogere afschrijving worden gerealiseerd dan het afschrijvingspercentage dat de koerslijst oorspronkelijk genereert.

Vraag

Welke historische nieuwprijs wordt gehanteerd voor het berekenen van de verschuldigde BPM bij een aangifte op basis van een koerslijst of een taxatierapport waarbij een koerslijst wordt gehanteerd?

Antwoord

In beide gevallen dient zowel de historische nieuwprijs als de handelsinkoopwaarde uit dezelfde koerslijst te worden gevolgd voor het bepalen van het afschrijvingspercentage.

Metadata

Rubriek(en)
Autobelastingen
Instantie
Belastingdienst
Rolnummer
KG:013:2023:1
Datum instantie
14 maart 2023
NLF-nummer
NLF 2023/1771
Auteur(s)
mr. S.M. Bothof
123bpm

Naar de bovenkant van de pagina