Direct naar content gaan

Samenvatting

Autodealer X (bv; belanghebbende) heeft op 24 juli 2017 BPM-aangifte gedaan ter zake van de registratie van een uit Duitsland ingevoerde personenauto merk Mercedes-Benz, type C-klasse 220 CDI. De auto heeft als datum eerste toelating 15 juni 2016. Aan X is ter zake van de auto een naheffingsaanslag BPM opgelegd.

De bestreden naheffingsaanslag vindt uitsluitend zijn grond in de omstandigheid dat achteraf is komen vast te staan dat de CO2-uitstoot van de importauto 117 g/km bedraagt in plaats van de 109 g/km waarvan X is uitgegaan bij de aangifte. De CO2-uitstoot van 117 g/km is tussen partijen niet in geschil.

Omdat een Mercedes-Benz C-klasse 220 CDI met een CO2-uitstoot van 117 g/km (kennelijk) niet voorkomt in de bij de aangifte gebruikte koerslijst (AutotelexPro), heeft X op 29 november 2018 dezelfde koerslijst nogmaals geraadpleegd, waarbij zij een fictieve fabrieksoptie ‘CO2-toeslag’ heeft opgevoerd met een waarde van € 1.681. Hiervan uitgaande komt X uit op hogere afschrijving dan is gehanteerd in de aangifte.

Het wijzigen van de historische nieuwprijs en de daaraan gerelateerde handelsinkoopwaarde van het door X gekozen referentievoertuig door het opvoeren van fictieve fabrieksopties kan echter niet als juist worden aanvaard, oordeelt Hof Amsterdam. X heeft ook niet voldaan aan de bewijslast dat bij de berekeningen ter bepaling van de handelsinkoopwaarde in de koerslijst is uitgegaan van transactiegegevens inzake btw-auto’s in plaats van margeauto’s.

Het hoger beroep is ongegrond.

Metadata

Rubriek(en)
Autobelastingen
Belastingtijdvak
2017
Instantie
Hof Amsterdam
Datum instantie
16 juni 2020
Rolnummer
19/00647
ECLI
ECLI:NL:GHAMS:2020:2364
NLF-nummer
NLF 2020/1964
Aflevering
10 september 2020
bwbr0005806&artikel=10,bwbr0005806&artikel=10

Naar de bovenkant van de pagina